Actueel medicatieoverzicht

Neem bij ieder bezoek een actueel medicatieoverzicht mee. Een medicatieoverzicht is een overzicht van medicijnen die u in de afgelopen drie maanden heeft gebruikt. Bij elk medicijn staat vermeld in welke sterkte en dosering u deze gebruikt. Daarnaast staan ook eventuele allergieën en ernstige bijwerkingen van medicijnen op het overzicht vermeld. Wanneer u naar Het Oogziekenhuis Rotterdam komt, mag een medicatieoverzicht niet ouder zijn dan zes maanden.

Het medicatieoverzicht is verkrijgbaar bij uw apotheek. Zij printen de lijst gratis voor u uit.

Houd uw medicatieoverzicht compleet

Controleer met de apothekersassistent of alle medicijnen die u gebruikt op het overzicht staan. Mist u nog medicijnen op de lijst, geef dit dan door aan de apotheek. Ook medicijnen die u heeft gekocht zonder recept moeten op het overzicht staan. Denk hierbij aan paracetamol of andere pijnstillers zonder recept en (homeopathische) medicijnen van een drogist.

Houd uw medicatieoverzicht bijgewerkt

Beschik altijd over een bijgewerkt medicatieoverzicht. Controleer met de apothekersassistent of de lijst nog juist is. Zijn er wijzigingen in uw medicijngebruik, geef dit dan door aan uw apotheek.

Door een bijgewerkt medicatieoverzicht mee te nemen naar het ziekenhuis kunt u er zelf aan bijdragen dat uw behandeling veiliger wordt en vergissingen worden voorkomen. Het is belangrijk dat alle artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners precies weten welke medicijnen u gebruikt. Dit kan namelijk invloed hebben op de manier waarop u wordt onderzocht en behandeld.

Mocht u geen actueel medicatieoverzicht bij u hebben, dan vragen wij u deze alsnog bij de eerstvolgende afspraak mee te nemen.

Apotheek Service Punt

In het ziekenhuis werken we met een Apotheek Service Punt (ASP). Bij dit servicepunt werkt een apothekersassistente die de controle doet op uw medicatiegebruik bij geplande opnames. Dit noemen we een medicatieopnamegesprek. Tijdens dit gesprek gaat een apothekersassistente precies na welke medicijnen u gebruikt. De medicijnen die u gebruikt worden in uw patiëntendossier ingevoerd. Ook voor dit bezoek is het van belang om een actueel medicatieoverzicht mee te nemen.