Bewegen voor slechtzienden


Wanneer u slechter gaat zien, kan het zijn dat u door deze gezichtsbeperking geïsoleerd raakt of zelfs tijdelijk depressieve gevoelens krijgt die u isoleren. Een van de beste middelen tegen dit negatieve gevoel is om te gaan bewegen.

Belang van beweging

Omdat slechtziende mensen relatief meer energie verbruiken om een bepaalde taak uit te voeren en daardoor eerder vermoeid zijn dan goedziende mensen, is het extra belangrijk om in beweging te blijven. Maar in de praktijk gebeurt vaak het omgekeerde: door de beperking hebben slechtziende mensen juist de neiging om zo weinig mogelijk te bewegen, terwijl ze dat juist meer nodig hebben dan anderen om een goed uithoudingsvermogen te behouden of te ontwikkelen.

Door meer te gaan bewegen kunt u zich elke dag een beetje beter gaan voelen. Ongeacht wie u bent of wat u doet. U krijgt meer energie en meer uithoudingsvermogen, de kans op hart- en vaatziekten wordt kleiner en u houdt uw botten zo sterk mogelijk, u voelt zich minder vermoeid, meer ontspannen en slaapt beter. Ook met een half uur per dag bewegen kunt u dit bereiken.

Voldoende beweging

Voor uw gezondheid is het voldoende om dagelijks een half uur te bewegen, op zo'n manier dat u er een matige tot redelijke inspanning voor moet leveren. Dat blijkt uit onderzoek en is dan ook het advies van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Onderzoek leert tevens dat u zich geen half uur achter elkaar hoeft in te spannen. Driemaal tien minuten of tweemaal een kwartier is ook goed. Meer bewegen mag natuurlijk, maar hoeft niet. Door 30 minuten beweging per dag gaat u zich steeds een beetje beter voelen.

Bewegen op een juiste manier

Ook als uw gezichtsvermogen achteruit gaat of u uw gezichtsvermogen voor een groot deel verloren hebt, zijn er mogelijkheden om verantwoord te bewegen. Mensen die hun omgeving niet goed kunnen zien en zich onzeker voelen, hebben de neiging om een andere loophouding aan te nemen (zie afbeelding 1). Door deze houding wordt de looppas onzeker, en is de longinhoud kleiner. Daarnaast is er een grote kans dat u rugklachten krijgt, vooral in de onderrug.

Een oplossing hiervoor is het wandelen met stokken (zie afbeelding 2). In de oudheid liepen herders en pelgrims met één of twee stokken om het wandelen in moeilijke terreinomstandigheden makkelijker te maken en tegenwoordig is dat nog altijd een van de voordelen van Nordic Walking. Ook de coördinatie en de spierkracht van het bovenlichaam wordt door het gebruik van de stokken ontwikkeld. Bij Nordic Walking worden ca. 600 spieren aan het werk gezet; dat is ruim 90% van het totale bewegingsapparaat. De stokken bieden steun en stabiliteit. Nordic Walking geeft meer stabiliteit in de wervelkolom en is daarom uitermate geschikt voor ouderen en mensen die onzeker lopen zoals bijvoorbeeld bij verminderd gezichtsvermogen.

Afbeelding 1: Onzekere loophouding
Afbeelding 2: Loophouding bij wandelen met stokken

Gunstige effecten

Door gezond te bewegen verdwijnen zorgen en spanningen naar de achtergrond. Omdat u door regelmatig bewegen ook lekkerder slaapt, staat u 's ochtends fitter en meer ontspannen op. Hierdoor kunt u de spanningen van de nieuwe dag beter aan.

Een gunstiger cholesterolgehalte

Van een hoog cholesterolgehalte in het bloed merkt u zelf niets, maar door een verhoogd cholesterolgehalte worden bloedvaten eerder nauwer (slagaderverkalking). Er zijn twee soorten cholesterol, een 'slechte' en een 'goede'. Beweegt u voldoende, dan stijgt het 'goede' cholesterolgehalte. Dat is gunstig.

Speciale begeleiding

Blinde of slechtziende sporters hebben bij een aantal sporten goede begeleiding nodig om blessures te voorkomen. Belangrijk is een rustige training onder begeleiding van een gespecialiseerde trainer. Hiervoor verwijzen de medewerkers van Het Oogziekenhuis Rotterdam u naar Running Blind. Bij Running Blind is het ook voor slechtzienden mogelijk verantwoord en ontspannen te bewegen onder deskundige begeleiding.

Running Blind

Stichting Running Blind is opgericht voor mensen met een visuele beperking die willen hardlopen of Nordic Walken. Dit gebeurt onder leiding van een KNAU-atletiektrainer en met hulp van enthousiaste buddy's. In 2007 kwamen op uitnodiging van Francoise Klessens, internist in Het Oogziekenhuis Rotterdam, enkele slechtzienden en zienden bij elkaar. De reden hiervoor was dat dr Klessens constateerde dat de algehele conditie van slechtzienden te lijden heeft onder hun visuele beperking. Op initiatief van deze arts hebben enkele patiënten in 2007 de stichting Running Blind opgericht, met als doel hardlopen voor blinden en slechtzienden te faciliteren door een speciale looptraining met een buddy. Er werd een trainer gevonden in de persoon van Cees van Muiden, een zeer gemotiveerde en ervaren Rotterdamse atletiektrainer.

Geef u vrijblijvend op voor een training Nordic Walking. Nordic Walking stokken zijn beschikbaar, die hoeft u voor de training niet aan te schaffen. De training vindt elke vrijdagochtend van 9.30 tot 11.00 uur plaats bij het sportcomplex Het Langepad, Langepad 16 in Rotterdam. U kunt zich opgeven door een e-mail te sturen naar nordicwalking@runningblind.nl.

Voor aanvullende informatie kunt u terecht op www.runningblind.nl.

Valpreventie

Na het druppelen of na de operatie kan het zijn dat u minder goed ziet met het behandelde oog. Dit kan de kans op vallen vergroten. Op deze website kunt u informatie vinden over hoe u het risico op vallen kunt verkleinen.

Sluit de voorlees functie

Door deze site te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen