Ervaringsverhaal maculagat en staar - mevrouw Schenkel


Op 09 december 2016 ben ik in Het Oogziekenhuis geopereerd aan mijn linkeroog aan een maculagat en beginnende staar. Tijdens alle afspraken voor en na de operatie vond ik de medewerkers van het ziekenhuis, van balie t/m specialisten, deskundig en vriendelijk. Afspraken worden goed op elkaar afgestemd en de beschikbare brochures zijn helder gesteld. De valet parking service is een pre.

Speciale waardering heb ik voor operateur en hoofdbehandelaar dr. La Heij. Haar diagnoses en prognoses kloppen. Haar communicatie is rustig en helder. Ze checkt of je haar volgt. Elke aandoening is spannend, een arts die vertrouwen wekt helpt.

Tijdens de voorbereidende controles voor de operatie ontdekten twee specialisten van het Oogziekenhuis twee ernstige aandoeningen waarvan ik nooit iets had gemerkt.

Op 10 november 2016, tijdens de laatste pos-screening, stelde dokter Gorniak, anesthesioloog, een hoge bloeddruk vast. Dokter Gorniak was concreet. De bloeddruk moest voldoende omlaag om geopereerd te worden. Na een week, met dank aan mijn huisarts, was de bloeddruk weer normaal. Dokter Gorniak belde mij thuis op om navraag te doen, dit heb ik zeer gewaardeerd. De operatie werd vastgesteld voor 25 november 2016.

Op de 25e stelde dokter Gajewski op de verkoeverkamer hartritmestoornissen vast. Ook van deze aandoening heb ik nooit iets gemerkt. In plaats van naar de operatiekamer ging ik, met echtgenoot, per ambulance naar het Franciscus Gasthuis. Zelf rijden was geen optie. Ik vond de situatie pijnlijk. Er stond een operatieteam klaar. Voor mij in de plaats had een ander geholpen kunnen worden. Dan nog de kosten van de ambulance. Zowel dokter la Heij als dokters Gajewski en Gorniak (zij was in de buurt) stelden dat ik mij daarover geen zorgen moest maken. Dat deed ik toch, maar het hielp dat iedereen, ook de verpleegkundigen, kalm en vriendelijk reageerden.

Na een nacht Franciscus Gasthuis en diverse bezoeken aan mijn huisarts was de hartstoornis onder controle. Met dank aan dokter Gorniak en dokter La Heij die mij op 'spoed' hielden kon ik alsnog op 09 december geopereerd worden.

Na de operatie hebben zich regelmatig klachten aan het linkeroog voorgedaan. Als ik mijn vragen telefonisch of via mail stelde kwam er altijd een helder antwoord. Snel en adequaat. Ook eerlijk: 'soms is het moeilijk beoordelen wat de oorzaak is' of 'soms is het zoeken naar de juiste medicatie'.

Ik heb ook veel te danken aan de SEH van het Franciscus Gasthuis en cardioloog Nierop en aan mijn huisarts mevrouw Lelieveldt. En zelfs aan de diagnose in oktober 2016 door mijn opticien, tevens optometrist. In plaats van met een nieuwe leesbril vertrok ik met de diagnose maculadegeneratie met een restvisus van 10% links. En ik kwam er na ruim 10 jaar slechts vanwege een gebroken montuur! Ik prijs me dus gelukkig dat ik naar Het Oogziekenhuis ben gegaan. Ondanks de mededeling van de optometrist dat de degeneratie onbehandelbaar zou zijn.

U begrijpt dat voor mij Het Oogziekenhuis mijn rots in de branding is geweest tijdens deze achtbaan, dokter La Heij in het bijzonder.

Het is jammer dat je niet alle namen kunt onthouden van de medewerkers die zich voor je inspannen. De verpleegkundige van de pos op 10 november, de verpleegkundigen van de verkoeverkamer op 25 november en 9 december zijn me vooral bijgebleven. Dokter Kuiper die terugbelde op 22 februari naar aanleiding van een e-mail. Dan natuurlijk de medewerkers die metingen uitvoeren. Mijn vertrouwen is groot, net als mijn dank!

Sluit de voorlees functie

Door deze site te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen