Coronavirus: belangrijke informatie voordat u naar Het Oogziekenhuis komt

Het coronavirus heeft nog steeds een grote invloed op iedereen in Nederland en helaas ook op patiënten van ons ziekenhuis. Door dit virus hebben we in maart moeten besluiten om alleen  spoedzorg te verlenen. Op dit moment zetten we stappen om weer zoveel mogelijk ‘normale’ zorg te verlenen (opschalen). Hierbij ontvangen en behandelen we niet alleen spoed- en semispoedpatiënten, maar ook patiënten waarbij sprake is van minder spoed. Onze oogartsen bekijken hiervoor de medische gegevens van al onze patiënten. Zij bepalen op basis daarvan wie als eerste wordt uitgenodigd voor een afspraak. Dit kan een telefonische afspraak zijn* of een afspraak in ons ziekenhuis. U hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken dat wij u vergeten.

*Uw afspraak via de telefoon (belconsult) vervangt de afspraak die u normaal gesproken in Het Oogziekenhuis zou hebben. Ook dit consult wordt in rekening gebracht. Het maakt hierbij niet uit of dit uw eerste afspraak is of een herhalingsafspraak.

Mondkapjesplicht Rotterdam

De burgemeester van Rotterdam heeft een aantal drukke plekken in de stad aangewezen waar een mondkapjesplicht geldt. Het Oogziekenhuis ligt niet in het gebied waar deze mondkapjesplicht geldt. Net als in de rest van Nederland moeten mondkapjes wél gedragen worden in openbaar vervoer zoals tram, bus, metro en trein.

Hier geldt de mondkapjesplicht in Rotterdam

Bent u op vakantie geweest in het buitenland?

Bent u op vakantie geweest of op familiebezoek geweest in een oranje gebied (bekijk via deze link of uw gebied 'oranje' was)? Dan geeft de overheid u het dringende advies om na terugkomst in Nederland 14 dagen in thuisquarantaine te gaan. U mag dan 14 dagen uw huis niet verlaten om mogelijke besmettingen te voorkomen.

Dit bekent ook dat u in deze 14 dagen niet naar Het Oogziekenhuis mag komen. U kunt in deze 14 dagen geen afspraak maken óf u moet uw reeds gemaakte afspraak verzetten of afzeggen. U kunt uw afspraak verzetten of afzeggen door te klikken op de roze knop.

Afspraak verzetten of afzeggen

Uw veiligheid

Wij doen er  alles aan om de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk te houden. Dit doen wij om onze patiënten en medewerkers te beschermen. Een aantal voorbeelden van onze maatregelen: 

Begeleider

Om het aantal mensen in ons ziekenhuis te beperken, vragen we uw  begeleider om buiten of in de Waalse Kerk naast het ziekenhuis te wachten*, zij mogen dus helaas niet mee naar binnen. Wel kan de begeleider de afspraak meeluisteren via de telefoon. Leest u hier meer.

Kinderen onder de 12 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden. Wel vragen we u om alleen het kind mee te nemen dat zelf een afspraak heeft. Is dat niet mogelijk en moet u broertjes of zusjes meenemen? Dan kan dit alleen als het broertje of zusje jonger is dan 12 jaar. We vragen u uw kinderen zoveel mogelijk bij u te houden. 

Beschermingsmiddelen Wij vragen u om uw eigen mondneusmasker (mondkapje) af te zetten en uw handschoenen uit te doen bij de controle en weg te gooien of in uw tas te doen. Daarna kunt u uw handen desinfecteren met de handalcohol die voor u klaarstaat. De reden waarom de eigen beschermmiddelen uit gedaan moeten worden, is dat deze buiten Het Oogziekenhuis besmet geraakt kunnen zijn. Als u het mondneusmasker of de handschoenen daarna  aanraakt, dan kunt u zonder dat u dat wilt vuil (en mogelijk het coronavirus) verspreiden in het ziekenhuis. 
Handalcohol Wij vragen u om uw handen bij binnenkomst te desinfecteren.
Afstand Wij vragen iedereen om te allen tijde de 1,5 meter afstand te bewaren tot elkaar, tenzij anders aangegeven door een van onze medewerkers. Dit geldt niet voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Wachtkamer Er is een beperkt aantal plaatsen in de wachtkamer, zodat u niet te dicht in de buurt van andere patiënten bent.
Begroeten Wij begroeten u zonder het schudden van handen.
Beschermende kleding Onze medewerkers dragen  - waar nodig - beschermende kleding.
Twee bezoekers Patiënten die in het ziekenhuis liggen, mogen 2 bezoekers per patiënt per dag ontvangen. Dit steeds met 1 bezoeker tegelijk.
15 min We vragen u om te wachten met het ziekenhuis binnengaan tot maximaal 15 minuten voor aanvang van de afspraak, zodat de tijd dat u bij ons binnen bent zo kort mogelijk is.


(*) Uitzonderingen op deze regel zijn onder andere begeleiders van minderjarige kinderen (er mag maximaal 1 begeleider mee), begeleiders die vertalen voor de patiënt of begeleiders van patiënten met een slechte geestelijke gesteldheid. Wij vragen patiënten om het telefoonnummer van de begeleider bij zich te houden, zodat de begeleider gebeld kan worden wanneer nodig.

Ik heb een afspraak bij Het Oogziekenhuis

NiezenHeeft u een afspraak én klachten (bijvoorbeeld hoesten, niezen, benauwdheidsklachten) die te maken kunnen hebben met het coronavirus? Belt u ons dan op telefoonnummer 010 401 77 77 en houd uw patiëntennummer bij de hand. Als u géén spoedklachten heeft, dan kan uw afspraak niet doorgaan. Dan wordt een nieuwe (telefonische)* afspraak met u gemaakt. Dit geldt ook voor kinderen met deze klachten. 

*Uw afspraak via de telefoon (belconsult) vervangt de afspraak die u normaal gesproken in Het Oogziekenhuis zou hebben. Ook dit consult wordt in rekening gebracht. Het maakt hierbij niet uit of dit uw eerste afspraak is of een herhalingsafspraak.

Mijn afspraak is door Het Oogziekenhuis afgezegd

Een groot deel van de geplande poliklinische afspraken en operaties is de afgelopen tijd helaas afgezegd. Onze oogartsen bekijken de medische gegevens van al onze patiënten. Zij bepalen op basis daarvan wie als eerste wordt uitgenodigd voor een afspraak. Dit kan een telefonische afspraak zijn of een afspraak in ons ziekenhuis. Bij een afspraak in het ziekenhuis kan het zijn dat u voor een tijdstip in de avonduren wordt uitgenodigd.

Ik heb zelf mijn afspraak afgezegd

Heeft u zelf uw afspraak afgezegd? Bijvoorbeeld omdat u klachten had zoals verkoudheidsklachten? En bent u weer beter? Neem dan telefonisch contact op met ons Klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 401 77 77 om dit door te geven. 

Ik heb een afspraak voor een Maculaprik

Alle maculaprikken gaan door zoals met patiënten is afgesproken, ook als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus. 

Ik wil een afspraak bij Het Oogziekenhuis

Bent u een nieuwe patiënt? Of heeft u een nieuw (oog)probleem? Gelukkig kunnen we weer meer patiënten helpen, want ook Het Oogziekenhuis schaalt weer op voor reguliere zorg. En hier zijn we heel blij mee, want uiteindelijk is zorg leveren aan onze patiënten, waar we het met zijn allen voor doen. 

Patiënten met spoedklachten kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Afspraak maken

Afspraken in de Havenpolikliniek

Bent u patiënt bij de polikliniek Oogheelkunde in de Havenpolikliniek? Dan krijgt u zo snel mogelijk bericht over uw afspraak. Sommige afspraken worden omgezet in een telefonische afspraak*. Voor afspraken die door moeten gaan en niet telefonisch besproken kunnen worden, geldt dat deze afspraken plaatsvinden op onze hoofdlocatie aan de Schiedamse Vest 180.

*Uw afspraak via de telefoon (belconsult) vervangt de afspraak die u normaal gesproken in Het Oogziekenhuis zou hebben. Ook dit consult wordt in rekening gebracht. Het maakt hierbij niet uit of dit uw eerste afspraak is of een herhalingsafspraak.

Contact

Mocht een geplande afspraak vanuit Het Oogziekenhuis niet doorgaan, dan laten wij u dit altijd weten. U hoort dit  1 dag voor uw afspraak of eerder van ons. Als de afspraak niet doorgaat, wordt een nieuwe afspraak gepland wanneer dit weer mogelijk is.

Door drukte aan de telefoon vragen wij u ons alleen te bellen als u een spoedvraag heeft. Het Klantcontactcentrum is telefonisch bereikbaar van 08.15 uur tot 16.30 uur op telefoonnummer 010 401 77 77.

Lift metrostation Leuvehaven buiten gebruik van 17 augustus 2020 tot en met april 2021

In augustus wordt er gestart met de bouw van een extra uitgang aan metrostation Leuvehaven, aan de westzijde van de Schiedamsedijk. Tijdens deze werkzaamheden, van maandag 17 augustus 2020 tot en met april 2021, werkt de lift niet aan de westzijde van de Schiedamsedijk (aan de kant van de GGD). De lift valt binnen de bouwplaats en wordt ter bescherming volledig ingepakt. De trapuitgang blijft wel bereikbaar gedurende de werkzaamheden.