Coronavirus: belangrijke informatie voordat u naar Het Oogziekenhuis komt

Op deze pagina vindt u alle belangrijke informatie over de maatregelen die wij nemen door het coronavirus (klik voor uitleg). Wij werken deze pagina continu bij. Laatste update: dinsdag 22 januari.

Corona information in English

Welke situatie geldt voor u?

Ik heb spoedklachten
Patiënten met spoedklachten kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Ik heb géén spoedklachten
Als u géén verkoudheidsklachten heeft en niet in quarantaine bent, dan kunt u gewoon veilig bij ons terecht, ook als u nog niet gevaccineerd bent. Stel uw zorg niet zomaar uit, want het zou erg vervelend zijn als uw klachten daardoor verergeren. Heeft u wel verkoudheidsklachten of bent u in quarantaine? Leest u dan verder op deze pagina.

Afspraak maken

Huidige situatie (laatst bijgewerkt op 22 januari)

Avondspreekuren tijdens avondklok gaan door

De avondklok heeft geen gevolgen voor ziekenhuizen en klinieken met een avondspreekuur. Onze avondspreekuren gaan dus gewoon door. De Rijksoverheid heeft bepaalde contactberoepen uitgezonderd van deze maatregel. Op de website van de overheid staan alle beroepen die tijdens de avondklok gewoon door mogen werken en waarvoor dus een uitzondering geldt.

Wel moeten onze zorgmedewerkers die in de avondkloktijd (tussen 21.00 - 4.30 uur) vanwege hun werk buiten komen, een werkgeversverklaring en een eigen ingevulde verklaring bij zich hebben. Ook voor patiënten geldt dat zij moeten aantonen dat zij met een reden buiten zijn.

Heeft u een afspraak op ons avondspreekuur? Dan moet u 2 documenten bij u hebben:

  1. u moet een eigen ingevulde verklaring hebben. Die vindt u op de website van de overheid, én
  2. u moet kunnen aantonen dat u een afspraak heeft (gehad) bij Het Oogziekenhuis. Dit mag uw afspraakbrief zijn. Neemt u dus altijd uw afspraakbrief mee of zorg dat u de bevestigingsmail van uw afspraak kunt laten zien op uw telefoon.

De meeste operaties en afspraken op polikliniek gaan door

Het Oogziekenhuis is open en biedt nog steeds alle oogzorg. Omdat wij vanaf maandag 18 januari personeel uitlenen aan andere ziekenhuizen in de strijd tegen corona, wordt wel een deel van de operaties verzet. Onze oogartsen bekijken per patiënt of de operatie uitgesteld kan worden. Mocht uw operatie of afspraak veranderen, dan nemen wij contact op met u. Alle afspraken op de polikliniek gaan door.

Om onnodige drukte en wachttijd aan de telefoon te voorkomen, vragen wij u vriendelijk om het ziekenhuis niet te bellen met de vraag of uw operatie of afspraak doorgaat.

Wij nemen passende maatregelen (lees hieronder) om u onze zorg zo veilig mogelijk te kunnen leveren. Bent u in quarantaine? Dan mag u niet naar het ziekenhuis komen, maar moet u helaas thuis blijven. Patiënten met spoedklachten kunnen wél altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Uw veiligheid

Wij hebben veel maatregelen genomen voor uw en onze veiligheid en we volgen de richtlijnen van de overheid. Dit zijn niet altijd prettige maatregelen, maar ze zijn wel nodig om u en onszelf te beschermen tegen het coronavirus (COVID-19). Een aantal voorbeelden van onze maatregelen:

Pictogram begeleider Om het aantal mensen in ons ziekenhuis te beperken, vragen we uw begeleider om buiten of in de Waalse Kerk naast het ziekenhuis te wachten*, zij mogen dus helaas niet mee naar binnen. Wel kan de begeleider de afspraak meeluisteren via de telefoon. Wordt u geopereerd? Dan raden wij sterk aan om een begeleider in te schakelen die u naar huis begeleidt. Leest u hier meer.

We vragen u om alleen het kind mee te nemen dat zelf een afspraak heeft. Is dat niet mogelijk en moet u broertjes of zusjes meenemen? Dan kan dit alleen als het broertje of zusje jonger is dan 12 jaar. We vragen u uw kinderen zoveel mogelijk bij u te houden.
Beschermingsmiddelen

Wij vragen u om een eigen mondkapje mee te nemen en te dragen binnen Het Oogziekenhuis. Houd het mondkapje op zolang u in het ziekenhuis bent. Door het mondkapje zo min mogelijk aan te raken voorkomt u mogelijke verspreiding van het coronavirus. Dit mondkapje mag u niet dragen in de operatiekamers. Leest u hier meer. Handschoenen moeten wel uitgedaan worden. U kunt deze weggooien of in uw tas doen.

Handalcohol Wij vragen u om uw handen bij binnenkomst te desinfecteren.
Afstand Wij vragen iedereen om altijd de 1,5 meter afstand te bewaren tot elkaar, tenzij anders aangegeven door een van onze medewerkers. Dit geldt niet voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Wachtkamer WachtkamerschermenEr is een beperkt aantal plaatsen in de wachtkamer, zodat u niet te dicht in de buurt van andere patiënten bent. Op sommige plekken zijn voor de veiligheid plastic schermen tussen de wachtkamerstoelen geplaatst (zie afbeelding rechts).
Begroeten Wij begroeten u zonder het schudden van handen.
Beschermende kleding Onze medewerkers dragen  - waar nodig - beschermende kleding.
1 bezoeker Patiënten die in het ziekenhuis liggen, mogen 1 bezoeker per patiënt per dag ontvangen.
15 min We vragen u om te wachten met het ziekenhuis binnengaan tot maximaal 15 minuten voordat uw afspraak begint, zodat de tijd dat u bij ons binnen bent zo kort mogelijk is.


(*) Uitzonderingen op deze regel zijn onder andere begeleiders van minderjarige kinderen (er mag maximaal 1 begeleider mee), begeleiders die vertalen voor de patiënt of begeleiders van patiënten met een slechte geestelijke gezondheid. Wij vragen patiënten om het telefoonnummer van de begeleider bij zich te houden, zodat de begeleider gebeld kan worden wanneer nodig.

Ik heb een afspraak, maar ik heb verkoudheidsklachten

NiezenHeeft u een afspraak én klachten (bijvoorbeeld hoesten, niezen, benauwdheidsklachten) die te maken kunnen hebben met het coronavirus? Belt u ons dan op telefoonnummer 010 401 77 77 en houd uw patiëntennummer bij de hand. Als u géén spoedklachten heeft, dan kan uw afspraak niet doorgaan. Dan wordt een nieuwe (telefonische)* afspraak met u gemaakt. Dit geldt ook voor kinderen met deze klachten.

Heeft u zelf uw afspraak afgezegd bijvoorbeeld omdat u klachten had zoals verkoudheidsklachten? En bent u weer beter? Neem dan telefonisch contact op met ons Klantcontactcentrum.

*Het kan dat uw afspraak telefonisch plaatsvindt. U wordt dan gebeld door de behandelaar. Deze afspraak via de telefoon (belconsult) vervangt de afspraak die u normaal gesproken in Het Oogziekenhuis zou hebben. Ook dit belconsult wordt in rekening gebracht. Het maakt hierbij niet uit of dit uw eerste afspraak is of een herhalingsafspraak.

Ik wil een afspraak bij Het Oogziekenhuis

Bent u een nieuwe patiënt? Of heeft u een nieuw (oog)probleem? Dan kunt u gewoon een afspraak maken in Het Oogziekenhuis, tenzij u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus.

Patiënten met spoedklachten kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Afspraak maken

Bent u in contact geweest met iemand die positief getest is?

Bent u in contact geweest met iemand die positief is getest op het coronavirus? En u bent langer dan 15 minuten dichtbij hem/haar geweest? Dan moet u volgens de regels quarantaine. Deze regels vindt u hier. U mag dan uw huis niet verlaten om mogelijke besmettingen te voorkomen. Tijdens deze quarantaineperiode mag u niet naar Het Oogziekenhuis komen. U kunt geen afspraak maken óf moet uw gemaakte afspraak verzetten of afzeggen.

Heeft u een melding gehad van de app CoronaMelder? Dan moet u volgens de regels ook in quarantaine.

Uitzondering: patiënten met spoedklachten kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Bent u in het buitenland geweest?

Bent u op vakantie geweest of op familiebezoek geweest in een oranje gebied (bekijk via deze link of uw gebied 'oranje' was)? Dan moet u volgens de regels terug in Nederland in quarantaine. Deze regels vindt u hier. U mag dan uw huis niet verlaten om mogelijke besmettingen te voorkomen. Tijdens deze quarantaineperiode mag u niet naar Het Oogziekenhuis komen. U kunt geen afspraak maken óf moet uw gemaakte afspraak verzetten of afzeggen.

Uitzondering: patiënten met spoedklachten kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Dubbel eigen risico bij verplaatsen afspraak

Door alle maatregelen rondom het coronavirus heeft Het Oogziekenhuis helaas veel behandelingen moeten verplaatsen. In sommige gevallen betekent het verplaatsen van een behandeling helaas ook dat tweemaal het eigen risico moet worden betaald. Hieronder leggen wij uit hoe dit komt.

Als u in een ziekenhuis in Nederland wordt behandeld, wordt bijgehouden welke zorg u heeft ontvangen. Dit gebeurt overal in Nederland op dezelfde manier: door het registreren van een zogenaamde 'Diagnose Behandel Combinatie', afgekort DBC. Vanaf uw aanmelding bij het ziekenhuis totdat uw laatste afspraak is geweest, houdt het ziekenhuis alle zorg bij binnen dit 'DBC-traject'. Zo houdt het ziekenhuis en de zorgverzekeraar overzicht in de kosten van uw behandeling.

Landelijk is bepaald dat een DBC-traject maximaal 120 dagen mag openstaan. Daarna wordt het traject gesloten. Als uw behandeling eerder helemaal afgerond is, wordt de DBC eerder gesloten. Is uw behandelperiode langer? Dan opent het ziekenhuis een nieuwe DBC.

Door het coronavirus zijn veel afspraken helaas verplaatst. Hierdoor kan het zijn dat een afspraak die normaal gesproken binnen de termijn van 120 dagen viel, verplaatst is naar een tijdstip ná 120 dagen, dus ná de einddatum van het DBC-traject. Hiervoor wordt een nieuw DBC-traject geopend. Viel uw eerste afspraak binnen het traject in 2020 en is een nieuw DBC-traject geopend in 2021? Dan betaalt u in beide jaren eigen risico. De startdatum van het DBC-traject bepaalt namelijk in welk jaar de kosten vallen. Wij begrijpen dat dit voor u extra kosten met zich mee kan brengen en vinden dit erg vervelend.