Coronavirus: belangrijke informatie voordat u naar Het Oogziekenhuis komt

Het coronavirus heeft nog steeds een grote impact op iedereen in Nederland en helaas ook op patiënten van ons ziekenhuis. Door dit virus hebben we in maart moeten besluiten om alleen  spoedzorg te verlenen. Op dit moment zetten we stappen om terug te keren naar een zo veel mogelijk ‘normale’ zorg (opschalen). Hierbij ontvangen en behandelen we niet alleen spoed- en semispoedpatiënten, maar ook reguliere patiënten. Onze oogartsen bekijken hiervoor de medische gegevens van al onze patiënten. Zij bepalen op basis daarvan wie als eerste wordt uitgenodigd voor een afspraak. Dit kan een telefonische afspraak zijn of een afspraak in ons ziekenhuis. U hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken dat wij u vergeten.

Uw veiligheid

Wij doen er  alles aan om de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk te houden. Dit doen wij om onze patiënten en medewerkers te beschermen. Een aantal voorbeelden van onze maatregelen: 

  • wij controleren patiënten bij de ingang (lees meer hieronder) zodat we  patiënten met (verdenking op het) coronavirus en overige patiënten gescheiden kunnen houden;
  • er is een beperkt aantal plaatsen in de wachtkamer, zodat u niet te dicht in de buurt van andere patiënten bent;
  • onze medewerkers dragen  - waar nodig - beschermende kleding;
  • patiënten die in het ziekenhuis liggen, mogen 2 bezoekers per patiënt per dag ontvangen. Dit steeds met 1 bezoeker tegelijk; 
  • we vragen u om te wachten met het ziekenhuis binnengaan tot maximaal 15 minuten voor aanvang van de afspraak, zodat de tijd dat u bij ons binnen bent zo kort mogelijk is;
  • om het aantal mensen in ons ziekenhuis te beperken, vragen we uw  begeleider om buiten of in de Waalse kerk naast het ziekenhuis te wachten(*), zij mogen dus helaas niet mee naar binnen;
  • wij vragen u om uw eigen mondneusmasker (mondkapje) af te zetten en uw handschoenen uit te doen bij de controle en weg te gooien of in uw tas te doen. Daarna kunt u uw handen desinfecteren met de handalcohol die voor u klaarstaat. De reden waarom de eigen beschermmiddelen uit gedaan moeten worden, is dat deze buiten Het Oogziekenhuis besmet geraakt kunnen zijn. Als u het mondneusmasker of de handschoenen daarna  aanraakt, dan kunt u zonder dat u dat wilt vuil (en mogelijk het coronavirus) verspreiden in het ziekenhuis. 

(*) Uitzonderingen op deze regel zijn onder andere begeleiders van minderjarige kinderen (er mag maximaal 1 begeleider mee; laat andere kinderen thuis), begeleiders die vertalen voor de patiënt of begeleiders van patiënten met een slechte geestelijke gesteldheid. Wij vragen patiënten om het telefoonnummer van de begeleider bij zich te houden, zodat de begeleider gebeld kan worden wanneer nodig.

Ik heb een afspraak bij Het Oogziekenhuis

Als u bij de ingang van het ziekenhuis aankomt, stelt één van onze collega’s u een aantal vragen over uw gezondheid.  Als blijkt dat u verkoudheidsklachten heeft én u heeft spoedklachten, dan krijgt u van ons een mondneusmaker en wordt u op een andere plek in het ziekenhuis geholpen.
Heeft u verkoudheidsklachten en hebben de klachten aan uw oog geen spoed, dan gaat uw afspraak niet door en maken wij snel een nieuwe afspraak met u. Dit geldt ook voor kinderen met gezondheidsklachten. Onze collega bij de controle zal dit duidelijk aan u uitleggen.

Ik heb een afspraak en heb ook verkoudheidsklachten en/of koorts

Heeft u een afspraak én klachten (bijvoorbeeld hoesten, niezen, benauwdheidsklachten) die te maken kunnen hebben met het coronavirus? Belt u ons dan op telefoonnummer 010 401 77 77 en houd uw patiëntennummer bij de hand. Als u géén spoedklachten heeft, dan kan uw afspraak niet doorgaan. Dan wordt een nieuwe (telefonische) afspraak met u gemaakt. Dit geldt ook voor kinderen met deze klachten. 

Mijn afspraak is door Het Oogziekenhuis afgezegd

Een groot deel van de geplande poliklinische afspraken en operaties is de afgelopen tijd helaas afgezegd. Onze oogartsen bekijken de medische gegevens van al onze patiënten. Zij bepalen op basis daarvan wie als eerste wordt uitgenodigd voor een afspraak. Dit kan een telefonische afspraak zijn of een afspraak in ons ziekenhuis. Bij een afspraak in het ziekenhuis kan het zijn dat u voor een tijdstip in de avonduren wordt uitgenodigd.

Ik heb zelf mijn afspraak afgezegd

Heeft u zelf uw afspraak afgezegd? Bijvoorbeeld omdat u klachten had zoals verkoudheidsklachten? En bent u weer beter? Neem dan telefonisch contact op met ons Klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 401 77 77 om dit door te geven. 

Ik heb een afspraak voor een Maculaprik

Alle maculaprikken gaan door zoals met patiënten is afgesproken, ook als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus. 

Ik wil een afspraak bij Het Oogziekenhuis

Bent u een nieuwe patiënt? Of heeft u een nieuw (oog)probleem? Patiënten met een (semi)spoedprobleem kunnen altijd terecht in het ziekenhuis. Ook als u (mogelijk) besmet bent met het coronavirus. U heeft voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief van uw (huis)arts of optometrist nodig.

Afspraken in de Havenpolikliniek

Bent u patiënt bij de polikliniek Oogheelkunde in de Havenpolikliniek? Dan krijgt u zo snel mogelijk bericht over uw afspraak. Sommige afspraken worden omgezet in een telefonische afspraak. Voor afspraken die door moeten gaan en niet telefonisch besproken kunnen worden, geldt dat deze afspraken plaatsvinden op onze hoofdlocatie aan de Schiedamse Vest 180.

Contact

Mocht een geplande afspraak vanuit Het Oogziekenhuis niet doorgaan, dan laten wij u dit altijd weten. U hoort dit  1 dag voor uw afspraak of eerder van ons. Als de afspraak niet doorgaat, wordt een nieuwe afspraak gepland wanneer dit weer mogelijk is.

Door drukte aan de telefoon vragen wij u ons alleen te bellen als u een spoedvraag heeft. Het Klantcontactcentrum is telefonisch bereikbaar van 08.15 uur tot 16.30 uur op telefoonnummer 010 401 77 77.