"Denk nu ook: had ik het maar eerder gedaan!"

Ruud den Uijl"Na ruim 40 jaar gebruik te hebben gemaakt van harde contactlenzen kreeg ik steeds meer weerzin met het inzetten, dragen en uit doen van die lenzen. Ik had ook vaker last van mijn ogen tijdens het dragen ervan. Daardoor ging ik steeds vaker een bril dragen. Geen drama, maar comfortabel is anders. Na het positieve verhaal van een kennis, die eenzelfde afwijking had als ik en ook  een lensimplantatie had laten uitvoeren, besloot ik dat ook te doen. Reden was in principe "om van al dat gedoe" af te zijn, comfort dus.

Een goede kennis die was behandeld in de Focuskliniek en daar zeer tevreden over was verwees mij naar de Focuskliniek. Een bijkomend voordeel vind ik dat men samenwerkt met het naastgelegen ziekenhuis, Het Oogziekenhuis Rotterdam. Vanuit mijn woonplaats (Gorinchem) is het bovendien redelijk dichtbij. Ik ben door de artsen en medewerkers uitstekend ontvangen. De mensen aan de balie zijn uitermate vriendelijk en gastvrij. Zij geven je al snel het gevoel te weten wie je bent en ik voelde me zeker geen "nummer". Bij het maken van een afspraak was men heel flexibel. Ook de oogheelkundigen zijn bijzonder vriendelijk en weten waar ze het over hebben. Zowel mijn behandelend arts als de andere artsen die me later bij o.a. controlebezoeken ontvingen zijn prettig toegankelijk en nemen je bijzonder serieus.

Nadat de gratis en vrijblijvende quickscan had uitgewezen dat ik voor een lensimplantatie in aanmerking kwam, moest in een vooronderzoek worden gekeken wat de beste behandeling zou zijn. Zowel de quickscan als het vooronderzoek waren redelijk uitgebreid. Niet lang daarna werd mijn rechteroog (de zwakste) behandeld. Ik had al op internet gezien dat de ingreep pijnloos was en ook van napijn was geen sprake. Aanvankelijk zag ik op tegen de verdovende prik, maar daarbij werd ik heel kort in slaap gebracht, zodat ik daarvan helemaal niets merkte (heel prettig)."

Mijn, sterk dominante, linkeroog zou een maand later worden behandeld. Bij het druppelen voor deze ingreep constateerde de verpleegkundige echter een lichte ontsteking en na raadpleging met mijn arts werd besloten de ingreep een drietal weken uit te stellen. Dat men op het allerlaatste moment de operatie aan mijn linkeroog cancelde, was voor mij een teken dat, ondanks het feit dat het een particuliere kliniek betreft, de patiënt op één staat en men geen enkel risico neemt. Deze operatie verliep prima en ook nu weer geen pijn of napijn. Ik ben tevreden over het eindresultaat en ik zou de behandeling zeker aanraden bij familie en vrienden. Denk nu ook: had ik het maar eerder gedaan!

Ruud den Uijl
Lensimplantatie