"Er is mij exact verteld wat er ging gebeuren en wat het resultaat zou worden."

Frank Engering"Ik ben in eerste instantie naar een opticien gegaan omdat het zicht van mijn rechteroog steeds slechter werd. De beelden vervormden sterk en lezen was onmogelijk met mijn rechteroog. Ik was nog herstellende van een zware operatie en stond niet te springen om weer in een molen van afspraken in ziekenhuizen te komen. De opticien maakte een scan en constateerde dat het waarschijnlijk een maculapucker was. Ik werd daarom direct doorverwezen naar een oogartsenpraktijk. Ook de oogarts deed nieuwe metingen, maakte zijn eigen scan, constateerde hetzelfde en verwees mij door naar een oogziekenhuis. Dit viel buiten zijn expertise.

Een vriend van mij zit in de cliëntenraad en deed een aanbeveling voor Het Oogziekenhuis, alhoewel het HagaZiekenhuis een goed alternatief was voor mij. Wel hoorde ik dat Het Oogziekenhuis de “beste” was, omdat daar veel expertise aanwezig is. Het kostte mij helaas veel moeite om mijzelf aan te melden bij Het Oogziekenhuis. Deels kwam dit omdat de oogartsenpraktijk in Delft de stukken niet veilig kon opsturen naar Het Oogziekenhuis en ik daarom alle gegevens met een usb-stick heb ingeleverd. Dit hadden ze bij Het Oogziekenhuis nog nooit gezien. Aangezien het een soort second opinion betrof, werd ik uiteindelijk toch in behandeling genomen. De start was dus moeizaam, toen kwam de drukte van Oudjaar en daarna volgde corona waardoor de operatie uitgesteld werd. Bij de operatie werd de maculapucker verwijderd en daarnaast werd er ook een nieuwe lens geplaats. De operatie zelf verliep zeer soepel. Direct na de verdoving werd gevraagd of ik muziekvoorkeur had. Op Spotify koos ik de playlist “Easy Sunday”. Ik viel tijdens de operatie bijna in slaap en had daarna nergens last van. Op dit moment moet mijn oog nog herstellen. Dit kan 6 tot 12 maanden duren. Mijn zicht zal nooit meer perfect zijn (max. 50%). Ik heb mijzelf misschien toch te laat laten behandelen.

Het ziekenhuis is niet supermodern, maar het oogt goed. Ik merkte geen hectiek en alles lijkt geolied te verlopen met weinig wachttijden. Daarnaast is het goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de artsen zijn erg kundig en vriendelijk en is er een goede communicatie bij het maken en verzetten van afspraken. Ik zou Het Oogziekenhuis dan ook aanbevelen vanwege deze punten, maar vooral vanwege de kundigheid. Het kennismakingsgesprek heeft ervoor gezorgd dat er vertrouwen opgebouwd werd tussen mij en de oogarts. Hij was zeer helder en open in gesprek. Hij straalde vertrouwen uit en gaf duidelijk aan wat hij zou kunnen betekenen en wat de verwachtingen waren. Het voelde ontzettend goed aan. Er is mij exact verteld wat er ging gebeuren en wat het resultaat waarschijnlijk zou worden. Alles is uiteindelijk verlopen zoals bij het eerste gesprek is aangegeven."

Frank Engering
Patiënt maculapucker