"Ik ben zó blij dat ik zonder gedoe (bril of lenzen) kan kijken!"

"Ik merkte dat mijn ogen achteruit gingen en eigenlijk wilde ik van mijn bril af. Ik wilde lenzen proberen maar er moest ook een leesgedeelte in en daar werd ik misselijk van. Ik kon niet goed met de lenzen omgaan. Ik moest steeds knijpen met mijn ogen en daar krijg je ook nog rimpels van…

Ik kom al van kind af aan in Het Oogziekenhuis Rotterdam, dus de keuze voor Oogziekenhuis Focuskliniek was voor mij heel logisch. Ik heb ook niet ergens anders gekeken. Ik wist gewoon door mijn eerdere ervaringen in Het Oogziekenhuis, dat ik in goede handen zou zijn.

Uiteindelijk heb ik bij de Focuskliniek mijn ogen laten laseren en ik hoef nu geen bril meer op! Misschien in de toekomst nog wel een leesbril, maar voor nu draag ik dus niets!

Ik vond het best eng hoor, om mijn ogen te laten laseren. Maar… ik ben supergoed geholpen. Ik had mijn man meegenomen naar de intake- en voorlichtingsgesprekken, zodat hij ook zou horen hoe het allemaal werkt. Thuis hebben we het er nog over gehad en toen merkte ik dat ik door de spanning sommigen dingen was vergeten of niet had onthouden. Dat is dus echt een tip: neem iemand mee naar je afspraken.

De medewerkers en artsen zijn heel behulpzaam. Ze stralen echt vertrouwen uit en dat geeft rust. Ze raken niet geïrriteerd als je veel vragen stelt of dingen nog een keer wil horen. Ook weten ze precies waar het over gaat en komen ze heel ervaren en professioneel over. Ze zijn en blijven heel vriendelijk en daardoor gingen mijn angst en spanning weg. Petje af voor het team!

Ik ben goed voorgelicht, maar ik vind het proces wel lang duren. Je wil gewoon snel resultaat en door het laseren voel ik nu wel nog wat branderig gevoel. Ik weet dat het erbij hoort, het doet ook niet heel erg pijn, en misschien duurt het helemaal niet lang, maar het is wel irritant. Ik wil nu wel dat het snel weggaat.

Ik ben zó blij dat ik zonder gedoe (bril of lenzen) kan kijken! Heerlijk. Het geeft me echt rust!

Mijn man wil ook graag geholpen worden, maar voor hem is deze behandeling waarschijnlijk niet mogelijk. Samen met het team van de Focuskliniek kijken we nu naar wat er wél mogelijk is. Ze denken echt met ons mee. Ik raad dan ook iedereen aan om een afspraak te maken als je graag van je bril of lenzen af wilt!"

• Sylvia Loeffen (50), onderging een ooglaserbehandeling