"Ik was zo blij dat ik weer wat kon zien."

Harmien Huijbens"Anderhalf jaar geleden kreeg ik een pijnlijk rechteroog. Ik droeg harde contactlenzen en kwam via mijn opticien bij een lokale oogarts terecht, die zalf en oogdruppels voorschreef. De pijn bleef en daarom vermoedde men dat de parasiet Acanthamoeba in mijn hoornvlies zat. Omdat dit een moeilijk vast te stellen en lastig te behandelen parasiet is, ben ik doorverwezen naar de experts in Het Oogziekenhuis. Daar bevestigden de artsen het vermoeden en voorspelden een pijnlijke, lange weg naar herstel.

Vele malen was ik in Het Oogziekenhuis voor onderzoeken, foto’s en echo’s van het oog en ik werd daarbij altijd deskundig geholpen. De parasiet had het hoornvlies flink aangetast waardoor ik bijna niets meer zag. In Het Oogziekenhuis is een apotheek aanwezig en voor mij was dit erg handig. Ik kreeg namelijk steeds diverse soorten ‘anti-amoebe’ oogdruppels, ontstekingsremmers, pijnstillers en zalfjes voorgeschreven. Helaas hielpen deze niet om het hoornvlies te herstellen en de pijn te verminderen, zelfs niet met eigen serumoogdruppels. De oogdruppels zorgden er waarschijnlijk voor dat ik ook nog eens staar kreeg. Een hoornvliestransplantatie (PKP) in combinatie met de staaroperatie was een laatste optie om het zicht terug te krijgen. Na een geruststellende uitleg door vriendelijke corneaverpleegkundigen ben ik op de wachtlijst geplaatst voor een donorhoornvlies en eind juli 2020 ben ik geopereerd. Ik ben erg blij dat ik tijdens de coronacrisis toch geopereerd kon worden.

De operatie verliep voorspoedig en toen een paar uur na de operatie het verband werd verwijderd, was ik blij dat ik weer wat kon zien. Na de operatie is het oude hoornvlies onderzocht door de patholoog-anatoom en toen is vastgesteld dat er gelukkig geen activiteiten van de parasiet meer aanwezig waren. Op de dag van de operatie en de dagen na de operatie was ik emotioneel, omdat ik wist dat ik geholpen was, maar er elders een familie verdriet had. Ik ben de donor nog elke dag dankbaar. Als ik naar foto’s van m’n oog kijk en de hechtingen zie, raak ik nog steeds onder de indruk van het knappe staaltje precisiewerk van de oogarts en haar team.

Het herstel van mijn oog gaat na een dergelijke operatie langzaam, maar vooralsnog gaat het heel goed met het oog. Inmiddels is er al één hechting verwijderd. Ik kan iedereen met oogproblemen, en vooral met complexe oogproblemen, Het Oogziekenhuis aanraden."

Harmien Huijbens
Patiënt hoornvliestransplantatie