"Met deze prothese kan ik weer als timmerman en vrijwillig brandweerman aan de slag"

Gèrald JanssenIn maart 2017 was ik betrokken bij een ongeval. Ik wilde ‘s avonds nog even mijn werk afmaken en stond een beetje onhandig met een boormachine op een trapje. Ik reikte net een beetje buiten mijn macht en schoot uit, zo met de boor in mijn oog. Ik kwam toen op de spoedeisende hulp terecht in Bergen op Zoom. De oogarts maakte foto’s en zei toen: “Hier kunnen wij niets aan doen, ik stuur je naar Rotterdam”. Ik werd toen per ambulance naar Het Oogziekenhuis Rotterdam gebracht. Ze stonden me hier al op te wachten en hadden de foto’s al gezien. Er werd een team opgetrommeld en ‘s morgens rond 5 uur werd ik geopereerd. Mijn oogbol was helemaal kapot. Toen ik wakker werd uit de operatie, zei drs. Peter van Etten: “Ik heb 20 hechtingen in je oog gezet en verder kunnen we er voor nu nog heel weinig mee.” Mijn iris en mijn lens waren helemaal kapot en de resten zijn eruit gehaald. Ook is er geprobeerd om mijn oogbol op druk te krijgen. Ik was gewoon in één keer blind aan één oog.

AOZ

In april, een maand later, ben ik weer op de AOZ (acute oogzorg) terecht gekomen. Ik kreeg enorme hoofdpijn en mijn oogdruk liep heel erg op. Ik had zo’n pijn dat ik als het ware met mijn hoofd tegen de muur bonkte van de pijn. Dokter Van Etten had tegen me gezegd: “Als er ooit wat is, mail me dan gewoon”, dus dit deed ik. Toen ik aankwam bij Het Oogziekenhuis stond hij ook op de stoep. Op de spoedafdeling hebben ze toen meteen mijn oogdruk gemeten en die was heel erg hoog. Met oogdruppels zakte die druk gelukkig en ik mocht naar huis. Een week of vier later werd ik door drs. Jan Geert Bollemeijer geopereerd aan glaucoom, omdat mijn iris niet meer werkte en het vocht niet goed afgevoerd werd. Tijdens die operatie hebben ze plaatjes en drainagesysteem in mijn oog gezet. Mijn oogdruk bleef na die operatie stabiel.

Iris-print-lenzen

In augustus van dat jaar zijn we begonnen met het plaatsen van een irisprothese. Met deze lenzen zag ik 70-80%. Vanaf dat moment tot eind 2020 is het tobben geweest. De lenzen zouden een half jaar meegaan, maar bij mij werkten ze na 6 weken al niet meer. De zorgverzekeraar ziet deze lenzen als protheses, dus je krijgt er maar twee per jaar (per oog). Gelukkig is dat door tussenkomst uiteindelijk wel gehonoreerd.

REPER iris-kunstlensprothese

Dokter Van Etten heeft ooit eens gezegd dat er nog één optie zou zijn als de irisprotheses niet zouden werken. Hij heeft me uitgenodigd voor een gesprek en we hebben toen alle voor- en nadelen en mogelijke risico’s besproken. Omdat mijn oog van binnen ook beschadigd was, was het moeilijk om een lens vast te zetten in mijn oog. Daarom moest hij een speciale techniek gebruiken. Ook kon hij niet garanderen dat ik met deze prothese ook 70-80% zou kunnen zien. Maar ik zie liever stabiel 50-60% dan iedere keer met tobben iets meer zicht. Uiteindelijk zijn we voor de REPER iris-kunstlensprothese gegaan. Mijn vrouw heeft toen met een waaier de juiste kleur van mijn prothese uitgezocht. We konden uit 1200 kleuren kiezen. Ik ben er echt ongelofelijk blij mee. Bijna niemand ziet het. Het is maar zelden dat iemand vraagt of ik iets aan mijn oog heb. En dat terwijl ik pas eind september 2020 geopereerd ben.

Werk

Toen ik blind was aan dat ene oog mocht ik tijdelijk niet autorijden en dus ook niet als brandweerchauffeur werken. Nu, met deze prothese, ben ik opnieuw gekeurd en mag ik gelukkig weer rijden en als vrijwillig brandweerman aan de slag. Als timmerman met één blind oog kun je bepaalde werkzaamheden niet of niet goed en dan heb je een collega nodig ter assistentie. Dat heb ik met zicht van 60% ook nog wel eens, maar natuurlijk veel minder.

Ervaring

De oogdruk is nu nog iets aan de hoge kant en ik heb soms nog wat last van de lichtinval, maar door de druppels gaat het steeds beter. De verwachting is dat ik na de volgende controle misschien wel terugverwezen kan worden naar mijn oogarts in Bergen op Zoom. Ik zie nu ongeveer 60% met dit oog en daar ben ik echt heel tevreden mee. Ook ben ik erg tevreden over het gehele proces en de behandeling(en). Vanaf dag één werd ik door dokter Van Etten heel goed geholpen. Hij is voor mij echt een superdokter! Ik mag hem mailen met vragen. Ook ben ik erg tevreden over dokter Bollemeijer. En natuurlijk de teams er omheen. De kundigheid en gastvrijheid van iedereen is super. Het zijn allemaal vakmensen. Ik ben netjes behandeld en ik werd iedere keer goed van tevoren geïnformeerd. Ze vertelden me precies wat er ging gebeuren. Als één van mijn vrienden of familieleden iets aan hun oog heeft, dan stuur ik ze zeker naar Het Oogziekenhuis.

Gèrald Janssen
Patiënt vitreoretinale chirurgie en glaucoom

Voor- en na-foto

Voor en na foto