"Van acuut glaucoom had ik nog nooit gehoord."

Ton Hoozemans"Op een zaterdagochtend in april 2018 werd ik wakker met forse hoofdpijn ter hoogte van mijn rechterslaap. Die pijn werd in de loop van de ochtend steeds erger en ik besloot rond het middaguur de huisartsenpost in het IJsselland Ziekenhuis te bellen. Op de huisartsenpost werd ik onderzocht, maar kon de oorzaak van de hoofdpijn niet goed worden vastgesteld. De betrokken arts verwees me direct door naar een, op dat moment in het ziekenhuis aanwezige, neuroloog. Uit een hersenscan bleek dat het in ieder geval geen tumor was, waarvoor ik door de hevige pijn bang was. De neuroloog zag wel dat de pupil van mijn rechteroog enigszins verwijd was en vermoedde dat het een zogenoemd “acuut glaucoom” zou kunnen zijn. Hij verwees me direct naar Het Oogziekenhuis. Zelf had ik tot dat moment helemaal niet in de gaten dat er iets met mijn oog aan de hand was. Van acuut glaucoom had ik nog nooit gehoord.

In Het Oogziekenhuis werd de vermoedelijke diagnose van de neuroloog bevestigd. De oogdruk in mijn rechteroog bleek enorm hoog en moest zo snel mogelijk verlaagd worden om grote schade aan het oog te voorkomen. Na een vergeefse poging met oogdruppels werd mijn oog enkele uren later behandeld met de laser. Met meer dan 100 “schoten” door het hoornvlies lukte het uiteindelijk de oogdruk naar een normale waarde te verlagen, waarna ook de hevige hoofpijn langzaam weer verdween. Ik kreeg de indruk dat de behandeling voor de betrokken oogarts even spannend was als voor mij. Het was inmiddels laat in de avond en ik was blij dat ik die nacht in Het Oogziekenhuis kon blijven slapen. De laserbehandeling was overigens volstrekt pijnloos. Door de verwijzing van de neuroloog uit het IJsselland Ziekenhuis naar Het Oogziekenhuis en de laserbehandeling daar heb ik het zicht in mijn rechteroog kunnen behouden.

Voor mijn ontslag uit het ziekenhuis werd ik op zondagochtend nog preventief gelaserd aan mijn linkeroog. Een korte tijd later werd ik geopereerd aan mijn rechteroog door dokter De Waard om de kans op herhaling van een acuut glaucoom zo klein mogelijk te maken. Die operatie was een soort staaroperatie en werd uitgevoerd met een plaatselijke verdoving. Later heeft deze arts ook een “gewone” staaroperatie aan mijn linkeroog uitgevoerd.

Vorig jaar ben ik in overleg met dokter De Waard gestopt met oogdruppels, waardoor ik nu helemaal geen medicijnen meer hoef te gebruiken. Het enige ongemak dat ik heb overgehouden aan deze oogaandoening is dat ik met fel daglicht buiten een zonnebril nodig heb door de verwijde pupil van mijn rechteroog. Uiteraard heb ik, na een goede oogmeting, ook een nieuwe leesbril aangeschaft, maar dat is op mijn leeftijd geen uitzondering.

Al met al ben ik zeer te spreken over mijn ervaringen in het in Het Oogziekenhuis, niet alleen met de behandelend artsen, maar ook met de andere medewerkers met wie ik contact heb gehad. Niet alleen hun deskundigheid, maar ook hun gastvrije houding heb ik zeer gewaardeerd."

Ton Hoozemans
Patiënt acuut glaucoom