Drukbezochte informatiemiddag Maculavereniging

Op woensdag 20 november 2019 hield de Maculavereniging een informatiemiddag over maculadegeneratie voor leden van de Maculavereniging, patiënten van Het Oogziekenhuis Rotterdam en andere geïnteresseerden. Met ruim 80 aanwezigen was de zaal helemaal vol.

Naast een lezing van oogarts King Wong over oorzaken, behandelmethoden en onderzoek op het gebied van maculadegeneratie, waren er lezingen van Ergra Low Vision, Optelec en Passend Lezen. Ook hadden zij allerlei hulpmiddelen meegenomen om te laten zien aan de bezoekers.

Patiëntenparticipatie is tegenwoordig heel belangrijk voor een ziekenhuis. Patiëntenparticipatie betekent dat patiënten, hun familie en/of patiëntenorganisaties meedoen aan wetenschappelijk onderzoek, het maken van beleid of onderzoeksagenda en het verbeteren van de kwaliteit van zorg.  Zij doen dit samen met onder andere dokters, wetenschappers en beleidsmakers. Zo worden de ervaringen en wensen van de patiënten meegenomen in zorgontwikkeling en daarmee de kwaliteit en effectiviteit wordt verhoogd.

Het Oogziekenhuis ziet een samenwerking zoals met de Maculavereniging dan ook als een mooie aanvulling op onze patiëntenzorg. Patiënten en hun begeleiders kregen de gelegenheid om op een voor hen bekende locatie meer informatie te krijgen over hun aandoening (via de lezing van dr. Wong) en hulpmiddelen die hen kunnen helpen.