Het Oogziekenhuis neemt als eerste ziekenhuis in Nederland digitale operatiemicroscopen van ZEISS in gebruik

Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft na een succesvol selectietraject gekozen voor de aanschaf van zeven ZEISS-operatiemicroscopen voor alle operatiekamers, waaronder twee ARTEVO 800 microscopen. Met een ARTEVO 800 microscoop, de eerste digitale microscoop, is het mogelijk om het operatiegebied op een groot 3D-beeldscherm weer te geven. Deze twee microscopen worden ingezet voor glasvocht- en netvliesoperaties (vitreoretinale chirurgie). Het Oogziekenhuis is hiermee het eerste ziekenhuis in Nederland dat gebruik maakt van deze nieuwe technologie.

Koen van Overdam, vitreoretinaal chirurg: “Met deze digitale microscopen kunnen we het operatiegebied nog duidelijker en preciezer in beeld brengen. Hierdoor kunnen we de operaties nog veiliger en efficiënter uitvoeren. Met de iOCT in deze microscopen kunnen we tijdens het opereren scans van het netvlies maken en zo de verschillende structuren van het netvlies direct via het 3D-scherm beoordelen. Het 3D-scherm heeft ook een ergonomisch voordeel. In plaats van de hele operatie iets voorover gebogen door de microscoop te kijken, kunnen we nu de hele operatie rechtop blijven zitten. Iedereen op de operatiekamer kan daarbij precies zien wat de operateur ziet. Dit is heel nuttig voor het OK-team, collega’s uit binnen- en buitenland die meekijken met operaties en voor het opleiden van toekomstige collega's".

Foto van de 3D-weergave van de digitale microscoop

Voor staar-, hoornvlies- en glaucoomoperaties zal gebruik gemaakt worden van LUMERA 700 microscopen. Deze microscopen worden ook uitgerust met een iOCT en daarbij met CALLISTO eye markerless. CALLISTO eye markerless biedt digitale assistentie bij het plaatsen van torische intraoculaire lenzen (IOL’s), waardoor handmatige markering overbodig wordt en de lens nog nauwkeuriger geplaatst kan worden.

Koen van Overdam: “De beelden die we met deze nieuwe microscopen kunnen vastleggen zijn kwalitatief veel beter en kunnen goed gebruikt worden voor het verbeteren  van de patiëntenzorg, voor onderwijs en voor wetenschappelijk onderzoek. Met onze bevindingen kunnen we samen met ZEISS deze apparatuur continu blijven verbeteren”.

Niels Haven, Regional Account Manager Medical Technology ZEISS:“Wij zijn enorm trots op deze samenwerking waarbij wij Het Oogziekenhuis Rotterdam, als toonaangevend instituut in de oogheelkunde, mogen ondersteunen met de nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van oogheelkundige microscopie”.

Patiënten uit heel Nederland komen, 24 uur per dag, naar Het Oogziekenhuis Rotterdam voor reguliere en complexe oogzorg. Met de komst van deze nieuwe generatie microscopen worden de kwaliteit en efficiëntie van oogheelkundige ingrepen naar een hoger niveau getild, passend bij het toonaangevende karakter van Het Oogziekenhuis Rotterdam. De planning is om vanaf september alle oogheelkundige operatiekamers te voorzien van deze innovatieve microscopen.