Het Oogziekenhuis Rotterdam en Erasmus MC investeren in oogonderzoek en toekomstige zorg

De afdelingen Oogheelkunde en Radiologie & Nucleaire Geneeskunde van het Erasmus MC en Het Rotterdams Oogheelkundig Instituut (ROI) van Het Oogziekenhuis Rotterdam richten samen de Eye Image Analysis Group Rotterdam op. De samenwerking maakt wetenschappelijk onderzoek mogelijk door kennis over beeldanalyse van het oog te bundelen.

Tekenmoment 29 juni
Hans Vingerling, Yvonne Koppelman, Aad van der Lugt

Het oog is de enige plaats in het menselijk lichaam waar zenuwweefsel en bloedvaten rechtstreeks te zien zijn. Goede beeldvorming kan bijdragen aan de diagnose en voorspelling van ziekten. Niet alleen van oogziekten, zoals gevorderde maculadegeneratie, glaucoom en diabetische retinopathie, maar ook van cardiovasculaire, neurodegeneratieve en zelfs auto-immuunziekten.

Tijdperk

De laatste jaren hebben grote datasets samen met de laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en krachtige computers, talrijke mogelijkheden gebracht voor beeldanalyse en datamodellering. AI heeft aangetoond dat elke afgebeelde pixel ertoe doet.
Initiatiefnemer en Afdelingshoofd Radiologie prof. Aad van der Lugt: ‘Er is een nieuw tijdperk aangebroken voor AI gestuurde beeldanalyse met ook grote voordelen voor de oogheelkundige beeldvorming. Dit zal het onderzoek naar oogziekten ondersteunen.’

Ontwikkeling

De Eye Image Analysis Group Rotterdam (EyeR) wil met geavanceerde beeldanalyse van het oog nieuwe inzichten in de oorzaak en het verloop van oogziekten en behandelingen krijgen en die integreren in de klinische praktijk. Onderzoekers Danilo Andrade De Jesus en Luisa Sánchez Brea, beiden opgeleid in de Biomedical Imaging Group Rotterdam (BIGR), geven namens de organisaties leiding aan het onderzoek naar de ontwikkeling van algoritmen en AI-oplossingen. Ook dragen zij bij aan het opleiden van een nieuwe generatie wetenschappers.

Astrofysica

Naast de conventionele beeldvormingstechnieken richt de samenwerking zich op de analyse van Adaptive Optics Flood Illumination Ophthalmoscopy (AO-FIO). Dit is een techniek die vanuit de astrofysica naar de klinische praktijk is gebracht. Afdelingshoofd Oogheelkunde prof. Hans Vingerling: ‘Met deze techniek kunnen we voor het eerst afzonderlijke kegeltjes en staafjes, de lichtgevoelige cellen in het netvlies, zichtbaar maken. Dit maakt het een veelbelovende techniek om afwijkingen in deze cellen vroegtijdig op te sporen en het effect van eventuele behandelingen, zoals gentherapie, nauwkeurig te monitoren. ’

Toekomst

Van der Lugt en Vingerling tekenden samen met bestuursvoorzitter drs. Yvonne Koppelman van Het Oogziekenhuis Rotterdam de samenwerkingsovereenkomst op 29 juni 2023. Koppelman is blij met de samenwerking. ‘De synergie tussen de afdelingen en instellingen brengen het oogbeeldvormend onderzoek in Rotterdam verder, zodat de patiënt in de toekomst kan rekenen op nog betere oogheelkundige zorg.’