Laat van 11 t/m 16 maart 2019 gratis uw ogen op glaucoom controleren

In de derde week van maart vindt de Wereld Glaucoomweek plaats. In het kader hiervan kunt u van maandag 11 t/m zaterdag 16 maart 2019 gratis uw ogen op glaucoom laten controleren bij de optiekwinkels aangesloten bij het Optometristen Collectief Rijnmond. Mocht na de controle verder onderzoek door de oogarts noodzakelijk zijn, dan wordt u doorverwezen naar Het Oogziekenhuis Rotterdam.

De Wereld Glaucoom Week is een jaarlijks terugkerende week waarin aandacht wordt gevraagd voor de chronische oogaandoening glaucoom. Glaucoom is een ernstige oogaandoening aan de ogen die, onbehandeld en zonder dat u dit bemerkt, langzaam blijvende schade veroorzaakt aan de ogen en zelfs tot blindheid kan leiden. In de beginfase van de aandoening merkt de glaucoompatiƫnt niets, maar kunnen echter al erg gevaarlijke situaties optreden, bijvoorbeeld in het verkeer, omdat het gezichtsveld ongemerkt kleiner is. Het vroegtijdig ontdekken van de ziekte glaucoom is dan ook noodzakelijk. Daarom adviseert Het Oogziekenhuis Rotterdam u, indien u 45 jaar of ouder bent, uw ogen te laten controleren bij een optometrist bij u in de buurt.

Controle door optometrist van het Optometristen Collectief Rijnmond

Tijdens de controle worden onder andere de oogdruk en de dikte van het hoornvlies gemeten en wordt gekeken hoeveel risico u loopt op de oogziekte. Als er afwijkingen zijn, dan zal de optometrist een verder uitgebreid onderzoek adviseren. Dan wordt een speciale foto en scan van de oogzenuw in de ogen gemaakt. Met deze onderzoeken kan in een vroegtijdig stadium glaucoom ontdekt worden. De kosten die verbonden zijn aan de aanvullende onderzoeken worden meestal vergoed door uw zorgverzekering.

Alle deelnemende optometristen werken hierbij nauw samen met Het Oogziekenhuis Rotterdam waarnaar u, als dat nodig is, kunt worden doorverwezen.

Deelnemende optometristen

Op de website van het Optometristen Collectief Rijnmond vindt u een optiekzaak bij u in de buurt waar u na het maken van een afspraak terecht kunt voor het gratis onderzoek.