Het Oogziekenhuis Rotterdam levert personele ondersteuning aan de regioziekenhuizen in de strijd tegen corona

Het Oogziekenhuis Rotterdam gaat personeel uitlenen aan ziekenhuizen in de regio. Het gaat met name om personeel dat kan ondersteunen op de intensive cares (IC’s) en corona-afdelingen.

Naast het feit dat we moreel gezien vinden dat we deze ondersteuning moeten bieden in de strijd tegen corona, is de oproep van minister Tamara van Ark van Medische Zorg en Sport (MZS) en Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) duidelijk. Om de acute en kritiek planbare zorg in de komende weken te waarborgen, dient reguliere zorg afgeschaald te worden, zodat er personeel 'vrijkomt' om te ondersteunen in de coronazorg.

De inzet van ons personeel in andere ziekenhuizen heeft natuurlijk impact op de zorg voor onze eigen patiënten: een deel van hen zal hierdoor later behandeld worden dan gepland. In afstemming met onze cliëntenraad, is deze bijdrage in het grote geheel, moreel gezien de juiste afweging. Afhankelijk van de corona-omstandigheden in de regio, gelden deze afspraken vanaf 18 januari voor de duur van 2 maanden.

Om personeel ‘vrij te maken’ voor deze ondersteuning, moeten we een deel van de operaties verzetten. Dat kan betekenen dat sommige patiënten langer moeten wachten op een behandeling. Natuurlijk wordt er goed gekeken naar welke operaties er uitgesteld kunnen worden en welke operaties er wel door moeten gaan. Onze oogartsen bekijken dit per patiënt. Alle afspraken op de polikliniek gaan wel gewoon door.

Om onnodige drukte en wachttijd aan de telefoon te voorkomen, vragen wij patiënten vriendelijk om het ziekenhuis niet te bellen met de vraag of hun operatie doorgaat. Mochten operaties moeten worden verzet dan nemen wij zo snel mogelijk contact op met onze patiënten.

Meer informatie
Op de site  van de Rijksoverheid vind u meer informatie over de maatregelen in de zorg