Primeur voor Het Oogziekenhuis Rotterdam

Het Oogziekenhuis werkt al naar tevredenheid met de voorganger van de EVA NEXUS, maar verwacht veel van de extra modules en toepassingen die nu zijn toegevoegd. Zo zorgt bijvoorbeeld het nieuwe  ‘Smart IOP’ systeem ervoor dat de oogdruk tijdens de operatie stabieler is. De oogarts heeft daarmee meer controle gedurende de operatie.

Daarnaast zijn de canules - de mini-buisjes die toegang bieden tot de binnenkant van het oog - sterk verbeterd doordat ze opnieuw zijn ontworpen en zijn voorzien van nieuwe coating en nieuwe technologie. Verwacht wordt dat de wond hierdoor een kleinere kans heeft op lekkage en dat VR-chirurgen na de operatie wellicht niet altijd hoeven te hechten. Dit laatste versnelt het herstel van het oog en vermindert het ongemak van een ‘droog oog’ gevoel dat patiënten na een operatie kunnen ervaren.

Naast de voordelen voor de patiënt lijkt de machine ook voordelen te hebben voor de zorgmedewerkers die ermee gaan werken. Ergonomische verbeteringen en een meer gebruiksvriendelijke bediening zorgen ervoor dat chirurgen en medisch personeel makkelijker, sneller en efficiënter kunnen opereren.

Koorosh Faridpooya, vitreoretinaal chirurg bij Het Oogziekenhuis: “Ik ben vooral heel benieuwd naar de toevoeging van een micro-injection systeem; dit is een fijne pomp in de machine waardoor we tijdens een operatie heel precies een kleine dosis vloeistof  kunnen injecteren. Dit is vooral voor onze gentherapie patiënten heel belangrijk. Mooi om te ontdekken wat dit voor de patiënt aan voordelen oplevert.”

Oogartsen bij de nieuwe EVA NEXUS