Verlenging maatregelen coronavirus: planbare poliklinische afspraken en operaties gaan niet door

Het kabinet heeft besloten om de coronamaatregelen te verlengen tot en met dinsdag 28 april.

Het Oogziekenhuis Rotterdam volgt de coronamaatregelen van het kabinet en het RIVM. Dit betekent dat de planbare poliklinische afspraken en operaties tot en met dinsdag 28 april worden afgebeld of daar waar nodig worden omgezet naar een telefonische afspraak. Of dit nodig is wordt beoordeeld door onze oogartsen. 

De (semi)spoedpatiënten worden wel gezien in het ziekenhuis. Ook patiënten die (mogelijk) besmet zijn met het coronavirus. Patiënten hebben voor deze spoedzorg altijd een verwijsbrief nodig.

Onze oogartsen kijken nauwkeurig naar de dossiers van patiënten van wie de afspraak in maart afgezegd is. Als er volgens de oogartsen reden toe is, dan worden deze patiënten alsnog gebeld voor een afspraak, telefonisch of in het ziekenhuis. 

We realiseren ons dat het verlengen van de maatregelen een grote impact heeft op patiënten en medewerkers.

We danken u voor uw begrip rondom deze maatregelen.

Gaat mijn afspraak door?

Gaat uw afspraak niet door? Dan krijgt u hier een bericht over, uiterlijk 1 dag voor uw afspraak. Wanneer de afspraak of operatie weer mogelijk is, wordt een nieuwe afspraak gepland. Hoort u niets? Dan gaat uw afspraak gewoon door. Let op: de maculaprikken gaan wél door.

Door de drukte aan de telefoon vragen wij u ons alleen te bellen als u een spoedvraag heeft. Het Klantcontactcentrum is telefonisch bereikbaar van 08.15 uur en 16.30 uur op telefoonnummer 010 401 76 66.

Onze maatregelen

  • Patiënten die in het ziekenhuis liggen mogen 2 bezoekers per patiënt per dag ontvangen. Dit steeds met 1 bezoeker tegelijk.
  • Het is niet meer toegestaan om een begeleider mee te nemen. Het is wel toegestaan om een patiënt bij de hoofdingang van het ziekenhuis af te zetten; u mag niet mee naar binnen.  De begeleider mag alleen nog met de patiënt mee het ziekenhuis in, als de patiënt een minderjarig kind is, als de begeleider als tolk optreedt of als de geestelijke gesteldheid van de patiënt dit vraagt.
  • Patiënten worden door de behandelaar binnen geroepen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de patiënt zelf de spreekkamer opent.

Waarom deze maatregelen?

Als ziekenhuis hebben wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze maatregelen nemen wij in verband met de verspreiding van het coronavirus in Nederland en ter bescherming van medewerkers en patiënten. We willen de zorg voor spoedpatiënten namelijk zo lang mogelijk blijven leveren.

Afspraken in Havenpolikliniek

Bent u patiënt bij de polikliniek Oogheelkunde in de Havenpolikliniek? Dan krijgt u zo snel mogelijk bericht over uw afspraak. Sommige afspraken worden omgezet in een telefonische afspraak. De arts beoordeelt dit. Voor afspraken die door moeten gaan en niet telefonisch afgehandeld kunnen worden, geldt dat deze afspraken plaatsvinden bij onze hoofdlocatie aan de Schiedamse Vest.