Voor het eerst in Nederland implantatie van kunstmatig glasachtig lichaam uitgevoerd in Het Oogziekenhuis Rotterdam

FCVBVorige week is in Het Oogziekenhuis Rotterdam voor het eerst in Nederland een operatie uitgevoerd waarbij een kunstmatig glasachtig lichaam is geïmplanteerd in het oog van een patiënt. De operatie werd uitgevoerd door Koen van Overdam, netvlies- en glasvochtchirurg bij Het Oogziekenhuis Rotterdam en prof. dr. Q. Gao, oogarts en uitvinder van het product.

"Ieder oog behoudt zijn vorm door een continue druk. Als deze druk door een bepaalde reden wegvalt uit het oog, dan kan het oog krimpen en daardoor veel klachten geven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na ernstige ontstekingen of trauma. Als het oog erg veel krimpt, is vaak het gevolg dat het oog moet worden verwijderd. Door implantatie van een kunstmatig glasachtig lichaam, ook wel FCVB (Foldable Capsular Vitreous Body) genoemd, zou de oogdruk in bepaalde gevallen kunnen worden hersteld of gestabiliseerd, waardoor verwijdering van het oog zou kunnen worden voorkomen. Dit zou voor een verbetering van de kwaliteit van leven van de patiënt kunnen zorgen.", aldus Koen van Overdam.

Over de FCVB

De Foldable Capsular Vitreous Body is een uitvinding van de Chinese prof. dr. Q. Gao, oogarts. Na 133 wetenschappelijke onderzoeken, een ontwikkelperiode van meer dan 10 jaar en een CE-registratie is het product vanaf eind vorig jaar op de Europese markt. Inmiddels zijn er al meer dan 1.000 patiënten wereldwijd behandeld met de FCVB. In Europa wordt het product geleverd door het Nederlandse bedrijf Mr. Eyes bv. “Het is een eer om op Nederlandse bodem deze primeur te hebben in Het Oogziekenhuis Rotterdam”, aldus de directeur van het bedrijf, Tom Notenboom.