Wereldwijd tekort aan visudyne treft ook Het Oogziekenhuis Rotterdam

Het wereldwijde tekort aan visudyne treft ook Het Oogziekenhuis en haar patiënten. De stof visudyne is nodig voor de behandeling met Photodynamische Therapie (PDT).

Helaas is er sinds juli 2021 in de hele wereld geen visudyne meer beschikbaar. Er is nog wel een hele kleine noodvoorraad beschikbaar in Nederland. Een landelijke commissie bepaalt volgens strenge voorwaarden of patiënten hiervoor in aanmerking komen. Dit geldt vooral voor patiënten die zonder behandeling functioneel blind of bijna blind zouden worden. Patiënten van Het Oogziekenhuis wie hiermee te maken krijgen, worden geïnformeerd door hun behandelend arts.

De fabrikant verwacht dat visudyne het eerste kwartaal van 2022 weer beschikbaar komt. Ondertussen behandelen we onze patiënten natuurlijk op de best mogelijke manier die zonder PDT mogelijk is. Zodra PDT weer beschikbaar is, informeren we hen weer.

Natuurlijk vinden we het heel vervelend voor onze patiënten, maar kunnen we niet anders dan wachten op nieuwe leveringen.

Leest u hier het nieuwsbericht van de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd (IGJ).