Wat neemt u bij ieder bezoek mee?


Gebruik deze checklist zodat u goed voorbereid naar uw afspraak komt.
Neemt u mee:

  • Uw afsprakenbrief en de ingevulde vragenlijst (als deze is meegestuurd);
  • Een geldige verwijsbrief van uw huisarts of specialist.
    U hoeft géén verwijsbrief mee te nemen zolang u onder behandeling bent voor dezelfde aandoening, of als uw huisarts u digitaal heeft verwezen via ZorgDomein, of als u doorverwezen bent vanuit een ander ziekenhuis;
  • Een geldig legitimatiebewijs (geen kopie): paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument. Als u géén legitimatiebewijs bij zich heeft, kan de afspraak niet
  • Een actueel medicatieoverzicht. Dit overzicht is verkrijgbaar bij uw apotheek;
  • Gegevens van uw zorgverzekeraar: pasje of inschrijvingsbewijs;
  • Het afsprakenkaartje. Dit kaartje ontvangt u na uw (eerste) afspraak in het ziekenhuis;
  • Een zonnebril. Mogelijk worden uw pupillen voor een onderzoek of behandeling wijd gedruppeld. Dan is het fijn om daarna een zonnebril te dragen, omdat daglicht fel kan zijn;
  • Uw (reserve)bril en/of contactlenzendoosje;
  • Een pinpas of creditcard als u met de auto komt; dit in verband met kentekenparkeren.

Verplicht legitimatiebewijs mee

Bij ieder bezoek aan Het Oogziekenhuis Rotterdam bent u verplicht om een geldig identiteitsbewijs en zorgverzekeringspasje mee te nemen. Een identificatiebewijs is een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument.

 

Met uw identiteitsbewijs kan Het Oogziekenhuis uw Burger Service Nummer (BSN) vaststellen. Dit BSN is van belang om te zorgen dat de arts en andere zorgverleners weten wie ze behandelen en dat u de goede zorg krijgt. Daarnaast kan met uw BSN de rekening naar uw zorgverzekeraar worden gestuurd. Hebben wij uw BSN niet, dan moet u de rekening zelf betalen.

 

Kunt u uw identiteitsbewijs niet laten zien?

  • Woont u in de regio Rijnmond (postcode 2900 tot en met 3299) en heeft u geen spoedeisende zorg nodig, dan gaat uw afspraak niet door. U moet dan een nieuwe afspraak maken. Bij de nieuwe afspraak neemt u uw identiteitsbewijs
  • Woont u buiten de regio Rijnmond (postcode 2900 tot en met 3299) of heeft u spoedeisende zorg nodig, dan moet een formulier ondertekenen. Hiermee geeft u toestemming dat u zelf de rekening betaalt van de zorg die u bij ons heeft gekregen. Als u het formulier niet wilt ondertekenen, dan gaat uw afspraak niet door. U moet dan een nieuwe afspraak maken. Bij de nieuwe afspraak neemt u uw identiteitsbewijs


Identificatie voor kinderen

Ouders moeten voor hun kinderen een geldig identiteitsbewijs hebben als ze naar een arts of ziekenhuis gaan. Dit geldt voor kinderen vanaf de geboorte, dus ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Voor kinderen gelden dus dezelfde regels als hierboven staan.

Lees hier meer informatie over de identificatieplicht.

Verwijsbrief verplicht

Als u door uw (huis)arts wordt doorverwezen naar het ziekenhuis, krijgt u een verwijsbrief mee. Zorgverzekeraars controleren steeds strenger op deze verwijsbrief. Voor iedere nieuwe klacht moet u een nieuwe verwijsbrief meenemen.

 

Voor niet-spoedeisende oogzorg
Zolang u wordt behandeld voor dezelfde klacht hoeft u geen nieuwe verwijsbrief mee te nemen bij afspraken die voor u gemaakt worden. Als u klaar bent met uw behandeling maar toch nieuwe klachten krijgt, dan heeft u wel een nieuwe verwijsbrief van uw huisarts nodig.

Voor spoedeisende oogzorg (Acute Oogzorg)
Als u onze afdeling Acute Oogzorg bezoekt met klachten, zonder verwijsbrief, dan verwijzen wij u door naar de huisarts of huisartsenpost. De huisarts kan in de meeste gevallen de goede zorg verlenen. Als het écht nodig is, dan maakt de huisarts voor u een afspraak bij de afdeling Acute Oogzorg van Het Oogziekenhuis Rotterdam. De huisarts kan u ook het advies geven om een afspraak te maken bij de oogarts op onze polikliniek; ook dan moet u een verwijsbrief hebben.

U hoeft geen verwijsbrief mee te nemen naar het ziekenhuis als échte spoedklachten heeft. Er is sprake van spoedklachten, als:

  • u chemische stoffen in het oog heeft gekregen óf;
  • u een scherp of stomp voorwerp in het oog heeft gekregen.


Goedkeuring van verwijzers
Uw zorgverzekeraar bepaalt of uw verwijzing naar het ziekenhuis geldig is. Alle zorgverzekeraars accepteren de huisarts of arts (medisch specialist) als verwijzer en door sommige zorgverzekeraars wordt bijvoorbeeld ook de optometrist als verwijzer geaccepteerd. Neemt u voor de zekerheid altijd contact op met uw zorgverzekeraar. U bent namelijk altijd zelf verantwoordelijk voor het hebben van een geldige verwijsbrief.

Afspraak met verwijsbrief
Meteen nadat u doorverwezen bent naar Het Oogziekenhuis, kunt u een afspraak maken op de polikliniek.

Let op: Het Oogziekenhuis raadt u aan om dit op tijd te doen, uw verwijsbrief is namelijk 1 jaar geldig. Bij de start van uw behandeling moet de verwijsbrief nog geldig zijn.

Afspraak zonder verwijsbrief
Als u een bezoek brengt aan onze polikliniek zonder dat u een verwijsbrief bij u heeft, dan moet u de rekening zelf te betalen. U krijgt de rekening van de hele behandeling thuisgestuurd. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of u deze rekening naar hen mag opsturen en of uw behandeling vergoed wordt.

Meer informatie over de verwijsbrief
Heeft u vragen over de verwijsbrief? Neem dan contact op met de financiële afdeling van Het Oogziekenhuis Rotterdam; te bereiken op tel. 010 401 77 10, maandag tot en met vrijdag van 8.30 - 17.00 uur. Ook kunt u uw vragen per e-mail sturen naar: debiteuren@oogziekenhuis.nl.

Sluit de voorlees functie

Door deze site te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen