“Ik ben zeer tevreden met de werkwijze in Het Oogziekenhuis.”

Hans Kattenwinkel deelt zijn ervaring met Het Oogziekenhuis Rotterdam. Hij wordt hier behandeld aan Blefarospasmen. Dat is een te hoge spierspanning in de oogleden. Hans vertelt hoe hij bij Het Oogziekenhuis Rotterdam terecht is gekomen en hoe het nu met hem gaat.

“Mijn ogen kneep ik ongecontroleerd en veelvuldig toe, wat mijn functioneren behoorlijk verstoorde. Dit verschijnsel staat bekend onder de naam blefarospasmen, een soort tic. Mijn linkeroog kneep ik vaker dicht dan mijn rechteroog. Daardoor was ik veelal op mijn rechteroog aangewezen. Ogen spelen een grote rol bij het bewaren van het evenwicht, dus dat was een opgave voor mij. Zo werd fietsen een uitdaging en schaatsen onmogelijk. Bovendien had ik moeite met het voeren van gesprekken met anderen en vond ik autorijden vermoeiend.

De huisarts verwees mij door naar Het Oogziekenhuis. Hier startte ik de behandeling met Botox®. Tijdens de 1e behandeling kreeg ik zo’n 8 injecties rond mijn ogen. Dit had een bijzonder goed resultaat. Na een tijd verdween het effect van de eerste behandeling, maar gelukkig was een vervolgafspraak gepland. Ik bracht daarna eens in de 3 maanden een bezoek aan het ziekenhuis. Maar, helaas nam het effect van de behandelingen steeds verder af. Daarom kreeg ik ook injecties in de buurt van mijn wenkbrauw, bij het oog waar ik er het meest last van had. Dit had positieve gevolgen. De injecties in de buurt van mijn andere wenkbrauw volgden. In plaats van eens in de 3 maanden, bezoek ik nu eens in de 2 maanden het ziekenhuis.

Ik ben blij met het positieve effect van de aangepaste behandeling. Oogcontact met anderen gaat nu zonder problemen en autorijden doe ik weer vol zelfvertrouwen. Bovendien hoop ik deze winter weer te kunnen schaatsen. Misschien neemt ook het effect van deze behandeling in de toekomst af, maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Daarnaast vind ik het fijn dat mijn afspraken in het ziekenhuis goed op elkaar aansluiten en dat de wachttijd beperkt is. Voor zover ik de kundigheid en gastvrijheid van de artsen en medewerkers kan beoordelen, is dat positief. Ik ben zeer tevreden met de werkwijze in Het Oogziekenhuis.”

Dhr. Kattenwinkel