Check het ziekenhuis!

De Nederlandse ziekenhuizen lanceerden op 1 oktober de nieuwe website Ziekenhuischeck.nl. Op de website van Ziekenhuischeck kan een patiënt eenvoudig ziekenhuizen naast elkaar zetten om de geleverde zorg te vergelijken. Ook Het Oogziekenhuis Rotterdam is open over haar kwaliteit van zorg en te vinden op de website van Ziekenhuischeck.

Vergelijken

Op de website Ziekenhuischeck worden alleen de cijfers getoond van veel voorkomende behandelingen. Daarom zijn van Het Oogziekenhuis Rotterdam alleen cijfers te vinden over de staaroperatie. Daarnaast wordt informatie gegeven op het gebied van verschillende kwaliteitsindicatoren, waaronder patiënttevredenheid, wachttijden, risicovolle operaties en werk van artsen. Om patiënten uitleg en achtergrond te geven over de cijfers kunnen de ziekenhuizen een toelichting over de cijfers toevoegen op de website. Waarom is een uitkomst bijvoorbeeld hoger of juist lager dan het landelijk gemiddelde? Waardoor wordt dat veroorzaakt?

Landelijke cijfers

De cijfers op Ziekenhuischeck zijn afkomstig van kwaliteitsindicatoren die ziekenhuizen wettelijk verplicht moeten aanleveren aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Zorginstituut Nederland. Deze cijfers worden ook door artsen en ziekenhuizen zelf gebruikt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. De algemene tevredenheidscijfers zijn afkomstig uit landelijk onderzoek.

Check het ziekenhuis!

Kijk voor de scores van Het Oogziekenhuis Rotterdam en een uitgebreide omschrijving van alle kwaliteitsindicatoren op www.ziekenhuischeck.nl/oogziekenhuis.