Melden van een resistente bacterie (BRMO)

BRMO zijn bacteriën die tegen antibiotica kunnen. Daardoor zijn ze moeilijk te behandelen met medicijnen. Iedereen kan deze bacteriën bij zich dragen. Wij willen deze lastige bacterie bij patiënten op tijd ontdekken, zodat deze niet aan andere patiënten wordt doorgegeven die hiervan ziek kunnen worden. Heeft u een resistente bacterie? Dan kunt u gewoon behandeld worden. Wel vragen we u dit aan te geven op de 'Vragenlijst resistente bacteriën'  die u van ons ontvangt. Met de juiste voorzorgsmaatregelen zorgen we ervoor dat de bacterie zich niet verspreidt.

Resistente bacteriën

Ieder mens draagt bacteriën bij zich. Bacteriën komen overal voor óp het lichaam, maar ook ín het lichaam. Bacteriën horen bij de mens en hebben vaak een nuttige functie. De meeste bacteriën zorgen niet voor problemen. En wie er wel last van krijgt kan goed behandeld worden met standaard-antibiotica.

Er bestaan ook bacteriën die resistent zijn voor standaard-antibiotica. Dit betekent dat de bacteriën ondanks medicijnen blijven leven en daardoor moeilijk te behandelen zijn. De verzamelnaam van resistente bacteriën is BRMO (Bijzonder Resistente Micro-Organismen). De bekendste bacterie is de MRSA-bacterie of ziekenhuisbacterie. Net als gewone bacteriën, veroorzaken resistente bacteriën normaal gesproken geen problemen. De meeste mensen kunnen een resistente bacterie dus bij zich dragen, zonder hiervan iets te merken.

Gevolgen in een ziekenhuis

In een ziekenhuis zijn veel mensen dicht bij elkaar, wat de kans op verspreiding van bacteriën vergroot. U bent misschien niet ziek van een resistente bacterie, maar patiënten hebben vaak minder weerstand. Zo zijn zij gevoeliger voor het oplopen van infecties die zelfs ernstig kunnen zijn. Zoals een wondinfectie na een operatie. In een ziekenhuis is het daarom belangrijk om op tijd resistente bacteriën bij patiënten te vinden. Zo worden deze bacteriën niet aan andere patiënten overgedragen. Daarom ontvangen alle patiënten die geopereerd worden van ons een vragenlijst.

Opsporing

Wij vragen u deze 'Vragenlijst resistente bacteriën' in te vullen, zodat we kunnen inschatten of u een BRMO, zoals MRSA bij u draagt. Vermoeden wij dat dit zou kunnen? Dan is het belangrijk om te weten of u de bacterie ook echt bij u heeft. Er wordt dan een aantal kweken bij u afgenomen waarmee we dit kunnen onderzoeken. Bij een kweek wordt met een wattenstokje een kweek afgenomen van het rectum, de huid, slijmvliezen en/of eventuele wonden. Het duurt minimaal 5 werkdagen voordat de uitslagen van de kweken bekend zijn.

Gevolgen voor uw behandeling

Mocht u een BRMO bij zich hebben, dan heeft dit geen gevolgen voor uw noodzakelijke medische ingrepen en behandelingen. Wel kan het zo zijn dat er speciale beschermende voorzorgsmaatregelen worden genomen.