Blinde en slechtziende kan tijdens de komende verkiezingen stemmen in Het Oogziekenhuis

In Rotterdam worden voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart twee stembureaus speciaal ingericht voor blinden en slechtzienden. In deze stembureaus kan iedereen, ondanks een visuele handicap, volledig zelfstandig de stem uitbrengen. De stembureaus komen in de school van Koninklijke Visio voor blinde en slechtziende kinderen in Rotterdam-IJsselmonde en in Het Oogziekenhuis Rotterdam.

Stemmen

Aanpassingen in stembureaus Het Oogziekenhuis en Koninklijke Visio

Op beide locaties kan het stembiljet in een speciaal ontwikkelde mal worden gelegd. Via een koptelefoon krijgt de stemmer vervolgens te horen welke partijen en kandidaten er op de lijst staan, met bijbehorende partijnummers en kandidaatnummers. Op de mal zijn die nummers met voelbare cijfers en in braille terug te vinden. De stemmer kan hiermee op gevoel het juiste vakje rood kleuren.

Andere aanpassingen binnen dit stembureau zijn onder andere geleidematten, waarmee blinden en slechtzienden de juiste kant op worden gestuurd en steun op locatie door medewerkers van Koninklijke Visio.

Aanpassingen in overige stembureaus in Rotterdam

Ook in alle andere stemlokalen in Rotterdam wordt het voor slechtzienden makkelijker om te stemmen. Dit maakt de Gemeente mogelijk door onder andere goede loepen beschikbaar te stellen.