“Een gewone bril is niet voldoende, vuurwerk gaat er dwars doorheen.” - Corné Bok

Corné BokAfgelopen oud en nieuw zijn er in Het Oogziekenhuis 18 slachtoffers met oogschade binnengebracht. De helft van de slachtoffers was omstander en geen van hen droeg een vuurwerkbril. Dit was ook het geval bij Corné Bok. Hij stond met zijn kinderen, vanaf zijn eigen oprit, te kijken naar het vuurwerk. Hij dacht dat het voldoende was om alleen een gewone bril op te zetten, maar dit was helaas niet het geval. Corné Bok vertelt zijn verhaal.

Wat is er gebeurd?

"Ik stond vorig jaar met twee van mijn kinderen naar het vuurwerk te kijken. Zelf had ik voor de veiligheid mijn lenzen uitgedaan en mijn gewone bril opgezet. Mijn kinderen hadden netjes een vuurwerkbril op. We hadden besloten om zelf geen vuurwerk te kopen en de buren hadden ook geen vuurwerk. We stonden op onze oprit toen er uit het niets vuurwerk op ons af kwam. Ik heb het vermoeden dat het vuurwerk vanaf de andere kant van de straat, 50 meter verderop, richting ons huis is gevlogen, dwars door mijn bril. Door de enorme klap ben ik bewusteloos geraakt. Ik heb een paar minuten knock-out op de grond gelegen en toen kwam ik gelukkig weer bij. Doordat ik op de grond viel, had ik een grote wond op mijn hoofd. Mijn hoofd en mijn oog zaten flink onder het bloed. Ook zag ik door één oog helemaal niks meer, alleen een zwart beeld."

Wat gebeurde er bij Het Oogziekenhuis?

"Uiteindelijk hebben de buren 112 gebeld en was de ambulance snel ter plaatse. Ik ben met spoed naar Het Oogziekenhuis gebracht. Het ongeluk gebeurde rond 00.15 uur. Omdat ik in Rotterdam woon, was ik snel bij Het Oogziekenhuis. Gelukkig was ik één van de eersten. ’s Nachts zijn er allerlei scans gemaakt van mijn oog en is het meeste glas van mijn bril uit mijn oog gehaald. Een dag later was er nog een operatie nodig en ben ik onder narcose geopereerd. Toen is er nog een stuk glas uit mijn oog gehaald. Ook was mijn ooglid doormidden gescheurd vanwege het vele glas dat erdoorheen was gegaan."

Wat zijn de gevolgen?

"Mijn ooglid is aan elkaar gehecht, maar de eerste dagen kon ik helemaal niets meer zien. Pas na een paar weken kwam het zicht steeds een beetje meer terug. De pupil is door het ongeluk flink beschadigd. Normaal bepaalt de pupil de hoeveelheid licht die het oog binnenkomt. Bij veel licht wordt je pupil kleiner en bij weinig licht wordt je pupil groter. Mijn pupil blijft echter altijd groot. Hierdoor krijg ik teveel licht binnen en dat kan hoofdpijn veroorzaken. Ik heb druppels gekregen die ik driemaal per dag moet gebruiken. De druppels zorgen ervoor dat mijn pupil verkleint. Als ik de druppels in mijn oog doe, zie ik het uur daarna vrij weinig. Dit komt dus neer op drie uur per dag. Als het donker wordt en er lampen, van bijvoorbeeld auto’s, in mijn ogen schijnen is dit erg vervelend. In de zomer moet ik met veel zon eigenlijk altijd een zonnebril op. Afgelopen week ben ik weer naar Het Oogziekenhuis geweest. Ik moet toch nog een keer geopereerd worden, omdat mijn zicht weer achteruitgaat."

Wat zou ik anders doen?

"Het blijft erg vervelend dat ik zelf helemaal niks kon doen aan het ongeluk. Als onschuldige omstander was ik me totaal niet bewust dat ik in een ‘gevaarlijk gebied’ stond, waar mij zoiets kon overkomen. Ik heb het nooit in de gaten gehad, omdat ik dacht veilig op mijn eigen oprit te staan en niet in de buurt van vuurwerk. Het had echter veel erger af kunnen lopen en ik ben blij dat het niet bij één van mijn kinderen is gebeurd. Achteraf had ik natuurlijk, net als mijn kinderen, een vuurwerkbril op moeten zetten. Ik dacht dat een gewone bril veilig genoeg was, maar het tegendeel is bewezen. Ik hoop niet dat iemand anders hetzelfde overkomt als wat er bij mij gebeurd is. Draag in ieder geval een vuurwerkbril als je met oud en nieuw naar buiten gaat. Ook met het vuurwerkverbod kunnen er ongelukken gebeuren. Ik blijf in ieder geval veilig binnen dit jaar!"