Het Oogziekenhuis Rotterdam start onderzoek naar complicaties bij pigmentbladtransplantatie bij patiënten met maculadegeneratie

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (MD) is een veelvoorkomende oorzaak van blindheid bij ouderen. Meestal kan dit met injecties worden behandeld. Als injecties geen effect hebben, kan in enkele gevallen gekozen worden voor een operatie. Voorbeelden van behandelingen zijn transplantatie van het pigmentblad of macularotatie.

Bij een pigmentbladtransplantatie worden lekkende bloedvaten onder de macula verwijderd. Door de ziekte MD en door het chirurgische verwijderen van de bloedvaten onder de macula is het pigmentblad beschadigd. Zonder pigmentblad werkt de macula niet goed en zal het zicht dus niet verbeteren. Daarom wordt een deel van het pigmentblad buiten het centrum getransplanteerd naar de macula.

Bij enkele patiënten die in het verleden een pigmentbladtransplantatie hebben ondergaan, is een ontstekingsreactie opgetreden. Met het onderzoek dat binnenkort start wordt bekeken of antilichamen (afweerstoffen die van nature in het lichaam voorkomen) hierbij een rol spelen. Ter vergelijking wordt er ook gekeken naar antilichamen bij patiënten die geen ontstekingsreactie hebben gehad na pigmentbladtransplantatie, bij patiënten die injecties hebben gekregen voor maculadegeneratie en bij deelnemers die geen maculadegeneratie hebben.

Stamceltherapie is de laatste jaren sterk in opkomst. Als de techniek van pigmentbladstamceltransplantatie voor MD verder wordt ontwikkeld, kan de operatie mogelijk veiliger, makkelijker en vaker worden verricht. In verband met de toename van het aantal transplantaties, verwachten we dat we in de toekomst een ontstekingsreactie na pigmentbladtransplantatie ook vaker voor zal komen. Het is daarom belangrijk om de oorzaak te achterhalen en te onderzoeken of antistoffen betrokken zijn bij dit proces. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Het Oogziekenhuis Rotterdam in samenwerking met de afdeling klinische immunologie van het Erasmus MC en de afdeling oogheelkunde in Ospedale Sacro Cuore-Don Calabria (Verona, Italië).

Het onderzoek is gestart op 26 juni dit jaar en zal naar verwachting worden afgerond in maart 2021.