Hoeveel invloed heeft goede voeding op het (behoud van) een goed zicht?

Fruit in hartvorming bakjeKort geleden verscheen een artikel in het nieuws over een Britse jongen en zijn slechte eetgedrag. Hierdoor ontstaat bij veel mensen de vraag: “Hoe groot is de invloed van goede voeding op het zicht?” Oogarts Tjeerd de Faber geeft uitleg. Hij vertelt dat eetgedrag inderdaad van grote invloed is op je zicht.

In zijn carrière heeft Tjeerd meerdere patiënten ontvangen die problemen met het zicht hadden waarvan de oorzaak ligt bij een slecht leef- en/of eetpatroon. Problemen zoals ondervoeding, anorexia, een maagverkleining, een alcoholverslaving en/of een drugsverslaving kunnen een slechte invloed hebben op de gezondheid van de ogen. Rond de periode 2007 - 2009 ontving Tjeerd de Faber een jongetje in Het Oogziekenhuis. “Allereerst merkte ik dat dit jongetje van 12 jaar al voor zijn puberteit last had van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes waren op het eerste gezicht niet zorgwekkend, maar wel opvallend. Op een gegeven moment belde de moeder van het jongetje Het Oogziekenhuis Rotterdam op met de mededeling dat haar zoon bijna niets meer kon zien. Na onderzoek bleek dat de jongen op dat moment nog maar tussen de 2 en 3% zicht had met beide ogen. Na onderzoek bleek dat het kind een bijzonder verschijnsel had, namelijk een vlekje op het oogwit met een verlittekening: een vlekje van Bitot. Dit is een klein plekje op het oog en laat een soort eelt op het oogwit achter. Een verschijnsel dat normaalgesproken alleen voorkomt in derdewereldlanden waar veel sprake is van ondervoeding. Gezien mijn ervaring met Tropische oogheelkunde herkende ik dit verschijnsel. Tijdens een gesprek met de moeder van de jongen bleek dat hij een bijzonder eetpatroon had. Hij had een dieet van wit brood, worst, patat en één soort frisdrank. Hierdoor kreeg het jongetje te weinig vitamine A binnen. Dit zorgde bij hem voor schade aan zijn netvlies. Na vitamine–injecties en een verbeterd dieet is zijn gezichtsvermogen teruggebracht naar 10% aan het ene oog en 25% aan het andere oog. Toch zal zijn zicht nooit meer verder verbeteren.”

Verschil met patiëntje in Het Oogziekenhuis en Engeland

Hoewel de klachten van het Britse jongetje en het patiëntje in Het Oogziekenhuis overeen lijken te komen, was de oorzaak niet helemaal hetzelfde. De jongen uit Bristol had volgens de artsen een tekort aan vitamine B12. Dit zorgt voor schade aan onder andere het zenuwstelsel, vandaar dat hij naar blind ook doof is geworden. Het jongetje in Rotterdam had een vitamine A-tekort had, dit zorgt dus voor een hele andere oogaandoening.

Het antwoord op de vraag: heeft voeding invloed op je zicht?

“De voeding (brandstoffen) die je inneemt, óf juist niet, hebben ongekend veel invloed op je lichaam en dus op je zicht.”, aldus Tjeerd de Faber. “Zo kan te weinig eten (bijvoorbeeld bij mensen met anorexia), een maagverkleining, een grote darmoperatie, een alcohol- en/of een drugsverslaving voor problemen aan de ogen zorgen. Ook bij kinderen met autisme kan soms een eenzijdig eetprobleem ontstaan met als gevolg problemen met de ogen.”