Huisvesting van Het Oogziekenhuis op campus Erasmus MC gaat niet door, samenwerking blijft

In 2021 zijn Het Oogziekenhuis en het Erasmus MC een haalbaarheidsstudie gestart naar de huisvesting van Het Oogziekenhuis op de campus van het Erasmus MC. Met bijbehorende intensivering van de huidige samenwerking op het gebied van de oogheelkundige zorg, het wetenschappelijk onderwijs en het onderzoek. Beide partijen onderschrijven het belang van intensieve samenwerking en netwerkvorming om de beste (oog)zorg voor elke patiƫnt in de regio en in Nederland te organiseren.

Recent is deze haalbaarheidsstudie afgerond. Tot teleurstelling van beide partijen is, na een intensieve verkenning, door beide partijen de conclusie getrokken dat huisvesting van Het Oogziekenhuis Rotterdam op de campus op dit moment niet haalbaar is. De gezamenlijke zoektocht naar een samenwerkingsmodel dat tegemoet komt aan de doelstellingen van beide organisaties blijkt niet mogelijk.

Zowel het Erasmus MC als Het Oogziekenhuis betreuren deze uitkomst. Beide organisaties zijn de verkenning immers gestart met de intentie om door positionering van Het Oogziekenhuis op de campus de huidige samenwerking op het gebied van de oogheelkunde te intensiveren. Het Oogziekenhuis Rotterdam gaat zich heroriƫnteren op zijn positie in het kader van de strategische huisvesting. Daar ziet Het Oogziekenhuis kansen en alternatieven waar verder onderzoek naar wordt gedaan. De huidige, constructieve samenwerking tussen Het Oogziekenhuis en het Erasmus MC wordt daarbij vanzelfsprekend gecontinueerd.