Kennis delen met Aravind Eye Care (oogziekenhuis) India

Donderdag 31 augustus heeft Het Oogziekenhuis Rotterdam bezoek gehad van Ganesh Babu Balu Subburaman, een collega uit Aravind (Aravind Eye Care), een enorm oogziekenhuis in India. Ganesh was op doorreis naar Maastricht, waar hij een maand zal verblijven voor zijn onderzoek. Hij was met name geïnteresseerd in de patiëntenlogistiek en hoe we daarop kunnen sturen.

We hadden een uitgebreid programma voor hem verzorgd waarbij hij o.a. onze Afdeling acute oogzorg, het dagcentrum, de operatiekamers en de verpleegafdeling bezocht. Ganesh kwam niet alleen kennis halen, maar ook brengen. Tijdens de lunch gaf hij een presentatie aan een zaal vol oogartsen (in opleiding) en andere medewerkers.

Ganesh maakte indruk met zijn verhaal over de manier waarop ze in India sinds 1976 oogzorg toegankelijk proberen te maken voor zo veel mogelijk mensen, voor arm en rijk. Indertijd zijn ze begonnen met een team van 7 mensen en hadden ze 11 bedden. Vandaag de dag hebben ze 7 hoofdlocaties, doen ze meer dan 700.000 operaties per jaar en tellen ze bijna 6 miljoen poliklinische visites. En ook al zien we in Het Oogziekenhuis de meeste oogheelkundige patiënten van Nederland, dit halen we in Rotterdam zeker niet!

In India halen ze deze aantallen patiënten door extreem efficiënt te werken. Zo kunnen ze daar wel 6-8 staaroperaties per uur doen (2 patiënten op 1 kamer) en werken ze juist zonder afspraken. In Nederland bijna onvoorstelbaar, zeker gezien alle hygiënische eisen, kwaliteitseisen en administratielast, maar daar werkt het.

Tijdens zijn presentatie benadrukte hij ook de mindset die nodig is van alle zorgmedewerkers om deze prestatie mogelijk te maken. Het gaat om het voor ogen houden van een gezamenlijk doel, erop gericht om zo goed mogelijke zorg te leveren. Iedereen heeft daarbij de keuze tussen Complain or “figure out”. Deed toch een beetje denken aan ons Rotterdamse “niet lullen, maar poetsen.”

Sheet Complain or Figure out