Nieuwe lens staaroperaties: ook zicht op tussenafstand verbetert sterk

Tecnis Eyhance IOL

Het Oogziekenhuis Rotterdam start vanaf donderdag 4 juli als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland met het gebruik van een nieuw type lens bij staaroperaties (cataractoperaties). Deze lens is een verdere verbetering van de huidige standaardlens.

Voor het zicht op tussenafstand en leesafstand was bij gebruik van deze standaardlens vrijwel altijd nog een bril nodig. De nieuwe standaardlens maakt het mogelijk om ook de tussenafstand, tot 66 cm, meer brilonafhankelijk te zijn; denk daarbij aan het werken achter de computer. Bart Zijlmans, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam: “We zijn heel blij dat we deze nieuwe lens standaard gaan gebruiken.

De eerste patiënten van de proef zijn er heel tevreden over. Het is voor hen heel prettig dat ze minder vaak een bril nodig hebben voor computer en hobby’s en deze lens heeft dus een meerwaarde voor patiënten in hun dagelijks leven.”
De nieuwe lens heet Tecnis Eyhance IOL. Het is een monofocale lens die binnen het basispakket van de zorgverzekering valt.