Ontwikkelingen op het gebied van robotchirurgie

Oogarts Koorosh Faridpooya schreef onder andere samen met Saskia van Romunde en Sonia Manning een onderzoeksartikel waarbij wordt ingegaan op hun chirurgische ervaring met behulp van een robot (PSS) om handmatige versus robotgestuurde netvliesoperaties te vergelijken. We voerden binnen Het Oogziekenhuis in 2019 als eerste in de wereld een robotondersteunende netvliesoperatie uit in het oog van een patiënt. Naar aanleiding van de eerst uitgevoerde robotgestuurde klinische operatie ter wereld, wordt Het Oogziekenhuis inmiddels (h)erkend als een van de pioniers op het gebied van robotchirurgie in de oogheelkunde. Deze ontwikkelingen openen deuren naar het verkennen van het gebruik van de robot voor ingewikkeldere netvliesoperaties zoals submaculaire operaties (een bloeding onder de macula ofwel gele vlek), gentherapie en operaties in de bloedvaten (intravasculaire operaties). We kijken dan ook uit naar toekomstige samenwerkingen en kansen op het gebied van robotchirurgie.

Het artikel (“Randomized controlled trial on robot-assisted vs manual surgery for pucker peeling”) is door Clinical and Experimental Ophthalmology na een grootschalige campagne verkozen tot de Editor's Choice. Dit onderstreept de baanbrekende rol en het wetenschappelijke belang van dit onderzoek voor de oogheelkunde.