Veelvoud aan oogklachten deze zomer door haren eikenprocessierups

Bron: nu.nl

Ziekenhuizen hebben veel meer patiënten behandeld met oogklachten als gevolg van de haren van de eikenprocessierups dan in voorgaande zomers. Bij Het Oogziekenhuis Rotterdam hebben zich de afgelopen weken al tien mensen gemeld; in voorgaande jaren ging het om maximaal één slachtoffer per zomer.

Eikenprocessierups

"Dit is een zorgwekkende ontwikkeling", stelt oogarts Tjeerd Faber die geldt als een landelijke autoriteit op het gebied van oogklachten. "Het probleem is dit jaar aanzienlijk groter dan voorheen."

Verwondingen in het oog als gevolg van haren van de rups is momenteel geen standaard oorzaak die kan worden 'aangevinkt' bij een diagnose. Faber gaat ervoor pleiten dat deze oorzaak vóór de zomer van 2020 wordt toegevoegd in dossiers, ook om een beter beeld van de overlast te krijgen.

Omroep Brabant maakt dinsdag melding van een rondgang langs de regionale ziekenhuizen waar dezelfde trend uit blijkt.

Rupsenhaar veroorzaakt allergische reactie in oog

De haren van de jeukrups zijn minuscuul en bevatten weerhaakjes waardoor de haren heel lastig uit het oog of van de huid te verwijderen zijn. "Door te gaan wrijven, duw je de haartjes alleen maar dieper in het oog", legt Faber uit. "Het lichaam vertoont een allergische reactie in de hoop de haartjes weg te krijgen. Dit kan littekenweefsel op het hoornvlies veroorzaken."

De problemen zijn te verhelpen met medicijnen die die allergische reactie tegengaan. Faber adviseert mensen die door een besmet gebied lopen met klem een bril of zonnebril op te zetten om de ogen zo goed mogelijk te beschermen.

Lees meer op nu.nl