Beschermt een dure zonnebril je ogen beter dan een goedkope?

Maakt het voor je ogen uit of je een dure bril van de opticien of een goedkope van de drogist opzet, vragen mensen zich wel eens af. Bieden die goedkope zonnebrillen evenveel bescherming voor de ogen als een duurder exemplaar?

Ja, is het korte antwoord, zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam. “De prijsverschillen van een zonnebril zitten puur in de marketing van het merk, niet in de kwaliteit van oogbescherming.”

meisje kijkt in de zon

Volgens De Faber zie je vooral in de tropen dat mensen gemiddeld tien jaar eerder staar krijgen vanwege het fellere zonlicht. In Nederland speelt het een beperktere rol.

En kinderen? Moeten die ook een zonnebril op?
"Voor kinderen is een zonnebril extra belangrijk. Hun pupil staat namelijk iets wijder open en de lens is helderder dan die van volwassenen. Daardoor kan meer schadelijke straling het netvlies bereiken. Als kleine kinderen geen bril willen dragen, bescherm hun ogen dan met een gerand hoedje. En houd ze tussen 12.00 en 15.00 uur uit de zon." Aldus oogarts Suzanne Yzer, oogarts bij het Radboud umc (voorheen bij Het Oogziekenhuis).

Bron
'Goedkope zonnebril beschermt net zo goed als dure merkbril'
Beschermt een dure zonnebril je ogen beter dan een goedkope?
Een dure zonnebril, is dat echt nodig?