Mijn arts heeft "medische noodzaak" op mijn recept geschreven, maar ik krijg het medicijn toch niet mee van de apotheek. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat uw arts vindt dat u vanwege uw gezondheidssituatie een bepaald merk medicijn nodig heeft. In dat geval kan de arts op het recept aangeven dat er sprake is van medische noodzaak. Daarmee geeft de arts aan dat u geen ander (bijvoorbeeld goedkoper) merk mag krijgen. De beslissing hierover ligt altijd bij de arts. Als alleen u zelf een voorkeur heeft voor een bepaald merk, is dat niet voldoende om van een medische noodzaak te spreken.
Toch gebeurt het soms dat u het voorgeschreven medicijn niet meteen meekrijgt bij de apotheek. Dat komt doordat apothekers afspraken hebben met zorgverzekeraars. In sommige gevallen is afgesproken dat een medicijn alleen mag worden meegegeven na overleg – zelfs als er "medische noodzaak" op het recept staat. De apotheker moet dan eerst contact opnemen met uw arts om te bespreken of er echt geen alternatief is.
In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering kunt u nalezen hoe uw verzekeraar omgaat met dit zogenaamde preferentiebeleid (beleid waarbij bepaalde merken de voorkeur krijgen).