Het Oogziekenhuis Rotterdam test als eerste de nieuwste phacomachine van ZEISS

Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft als eerste ziekenhuis in de Benelux ervaringen opgedaan met de nieuwste innovatieve phacomachine van ZEISS. Deze machine is bedoeld om staaroperaties (cataractoperaties) mee uit te voeren. ZEISS heeft Het Oogziekenhuis gevraagd om hun nieuwste innovatieve ontwikkeling in cataractchirurgie te testen en mogelijke suggesties voor verbetering aan te dragen.

ZEISS QUATERA 700
Oogarts Bart Zijlmans heeft twee weken met de ZEISS QUATERA 700 phacomachine kunnen opereren en daarna feedback gegeven aan het internationale ZEISS-team wat betreft chirurgische ervaringen.

Oogarts Zijlmans test nieuwste phacomachine ZEISS

De nieuwe QUATERA 700 phacomachine heeft een innovatieve ZEISS patented QUATTRO pump®. Deze pomp kan het toedienen van BSS vloeistof (irrigatie) en het opzuigen van BSS vloeistof (aspiratie) beter monitoren en op elkaar afstemmen. BSS vloeistof is een steriele vloeistof die het oog voor, tijdens en na operaties vochtig houdt en schoonspoelt. Tevens heeft de QUATTRO pump® de optie om een constante oogdruk en stabiele voorste oogkamer te behouden tijdens de operatie. Hierdoor kan er met hoger vacuüm worden geopereerd en is er minder phaco-energie nodig tijdens de staaroperatie. De operatie is op deze manier minder schadelijk voor het hoornvlies.

De phacomachine heeft ook de optie Automated Ultrasound, Power on Demand, om alleen energie te gebruiken bij occlusie van de phaconaald met lensmateriaal. Het is daardoor niet nodig om extra energie toe te dienen. “Mogelijk is het hoornvlies zo sneller helder en het oog sneller hersteld van de operatie, wat voor de patiënt natuurlijk een groot voordeel is,” aldus drs. Zijlmans. Verder is er een extra grote monitor die gekoppeld kan worden met het ZEISS CALLISTO eye® (voor speciale kunstlenzen), wat weer zorgt voor een betere chirurgische workflow op de operatiekamer.

Waardevolle samenwerking
Bart Zijlmans is trots op deze manier van samenwerken: “Het is voor Het Oogziekenhuis Rotterdam waardevol om samen te werken met ZEISS en suggesties aan te kunnen en mogen dragen om hun nieuwste innovatie in cataractchirurgie verder te perfectioneren. Zo werken we samen aan betere apparatuur, met uiteindelijk als doel een sneller herstel voor de patiënt die een staaroperatie krijgt.”