Verwijsbeleid Het Oogziekenhuis Rotterdam

Verwijsbeleid

Zorgverzekeraars vergoeden medisch-specialistische zorg alleen als er een geldige verwijzing is. Verzekerde patiënten hebben dus geen directe toegang tot een medisch-specialist. De regels over wanneer een nieuwe of herhaalde verwijzing nodig is, zijn minder duidelijk. Het Oogziekenhuis volgt hiervoor de richtlijnen van onze grootste zorgverzekeraar. Hieronder vindt u een samenvatting.

Hoe lang is een verwijzing geldig?

Een verwijzing vanuit de 1e lijn is 1 jaar geldig na afgiftedatum. Dit geldt voor een schriftelijke verwijzing, maar ook voor een verwijzing via ZorgDomein. Voor de patiënt betekent dit dat binnen dat jaar een DBC of overig zorgproduct moet worden geopend. De afgiftedatum van de verwijzing moet vóór of op het 1e polibezoek liggen.

Wanneer is er een nieuwe verwijzing nodig?

Een nieuwe verwijzing is nodig in de volgende situaties:

  • Als er geen vervolgafspraken meer nodig zijn en het zorgdossier voor deze zorgvraag is gesloten (einde van de behandeling). Er is dan geen medische noodzaak meer om de patiënt terug te zien op het spreekuur. Als de patiënt later toch opnieuw een afspraak wil maken voor dezelfde zorgvraag, is een nieuwe verwijzing nodig.
  • Als de patiënt is uitbehandeld en/of een ontslagbrief naar de huisarts is gestuurd.
  • Als de patiënt een andere klacht heeft dan waarvoor hij/zij oorspronkelijk is verwezen.

Een uitzondering hierop zijn patiënten die nog niet zijn uitbehandeld in Het Oogziekenhuis, maar die de zorg uitstellen vanwege een behandeling in een ander ziekenhuis. Dit kan de patiënt zelf aangeven bij het maken van een (vervolg)afspraak.

Wanneer is er géén nieuwe verwijzing nodig?

Er is geen nieuwe verwijzing nodig wanneer de patiënt nog onder behandeling is. Dit geldt bijvoorbeeld voor (chronische) patiënten die iedere 2 à 3 jaar terugkomen voor controle. In dat geval is de patiënt nog niet uitbehandeld. De revisietermijn moet uit het medisch dossier te herleiden zijn.

Wat gebeurt er als de patiënt geen verwijzing heeft?

Als de patiënt geen geldige verwijzing heeft, dan moet er een machtigingsformulier ingevuld worden. Hiermee geeft de patiënt aan zelf garant te staan voor de gemaakte zorgkosten.