Voorkomen dat u valt of struikelt (valpreventie)

Wij geven u enkele tips om het risico op vallen te verkleinen:

  • Draag stevige schoenen met een goede pasvorm. Denkt u hierbij aan schoenen met veters, met voldoende steun aan de hielen, een lage stevige hak en een dunne stevige zool met reliĆ«f. Draag geen versleten schoenen of loszittende sloffen en loop niet op gladde sokken.
  • Voorkom dat er losliggende matten en vloerkleden in uw huis liggen.
  • Haal losliggende snoeren weg en laat niets rondslingeren.
  • Zorg voor voldoende verlichting in en rond uw huis.
  • Plaats dingen die u regelmatig gebruikt binnen handbereik.
  • Gebruik een stevige en stabiele trapladder als u iets op hoogte moet pakken of doen.
  • Loop niet op natte vloeren.
  • Zorg voor voldoende bewegingsruimte, zeker als u hulpmiddelen gebruikt, zoals een stok of rollator.
  • Loop voorzichtig een trap op, zodat u zich niet verstapt.
  • Wees matig met alcohol. Hoe ouder u wordt, hoe gevoeliger u bent voor de negatieve gevolgen van alcohol.
  • Sta niet te snel op uit uw bed of stoel, zodat eventuele duizeligheid verdwenen is voordat u gaat lopen.