Klachtenbehandeling


Het kan voorkomen dat u over sommige onderdelen van uw behandeling of verblijf niet tevreden bent. Dan horen wij dat graag van u. Uw ervaringen kunnen voor het ziekenhuis  een belangrijk signaal zijn om bepaalde zaken te verbeteren. Het Oogziekenhuis heeft verschillende mogelijkheden om uw verbetertips, klachten en signalen kenbaar te maken. Deze worden hieronder beschreven. Wij nodigen u tevens uit om onveilige situaties te melden.

Bespreken van uw onvrede met direct betrokkene(n)

Heeft u opmerkingen, klachten of problemen, bespreek die dan zo mogelijk met de personen die u daarvoor verantwoordelijk acht, bijvoorbeeld de teamleider of de oogarts. Zij zullen proberen om in overleg met u de problemen op te lossen. Vaak is dit de snelste manier om iets aan uw klacht te doen. Als u een tip of verbetersuggestie hebt kunt u gebruik maken van de kaart 'Als het beter kan, horen wij het graag?' U vindt de kaarten en brievenbussen op verschillende plekken in het ziekenhuis.

U legt uw onvrede voor aan de klachtenfunctionaris

Komt u er niet uit met de betrokken medewerker(s) of wilt u om een andere reden liever niet in gesprek met deze medewerker(s), dan  kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van Het Oogziekenhuis. De klachtenfunctionaris luistert naar u en bespreekt samen met u wat voor u de beste weg is. De nadruk ligt op het bij elkaar brengen van partijen. Wederzijds begrip is vaak de sleutel tot de oplossing. De klachtenfunctionaris is onpartijdig, onbevooroordeeld en heeft een geheimhoudingsplicht.  

Werkwijze klachtenfunctionaris

  • Na ontvangst van uw klacht, stuurt de klachtenfunctionaris binnen vijf werkdagen een bevestiging van ontvangst.   
  • De klachtenfunctionaris neemt vervolgens contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken. 
  • De klachtenfunctionaris kan u ondersteuning en advies geven en u helpen bij het formuleren van uw klacht en de gewenste oplossing. 
  • De klachtenfunctionaris informeert betrokken artsen, medewerkers en hun leidinggevenden over de klacht en onderzoekt de mogelijkheden voor een oplossing.
  • Het streven is om de behandeling van uw klacht binnen zes weken af te ronden. Als de organisatie meer tijd nodig heeft, overlegt de klachtenfunctionaris dat met u.
  • De klachtenfunctionaris registreert alle klachten en verbeterpunten en adviseert op basis van geanonimiseerde gegevens de Raad van Bestuur over het verbeteren van processen binnen het ziekenhuis. 
  • Als een klacht betrekking heeft op zorg waarbij ook andere zorgaanbieders zijn betrokken kan de klachtenfunctionaris met uw toestemming de klacht in samenhang met de andere zorgaanbieder behandelen.    


Contactgegevens klachtenfunctionaris

Om uw klacht te kunnen onderzoeken hebben wij van u de volgende gegevens nodig:

  • Naam, geboortedatum, geslacht  van de patiënt
  • Als u zelf niet de patiënt bent, wat is uw relatie tot de patiënt 
  • Een omschrijving van uw klacht
  • De datum waarop uw klacht is ontstaan
  • De betreffende afdeling of de balie
  • Het telefoonnummer waarop u te bereiken bent

E-mailt u deze gegevens naar: klachten@oogziekenhuis.nl of bel naar 010 401 76 84.

Wilt u uw klacht per post indienen? Stuurt u deze dan naar dit adres:
Het Oogziekenhuis Rotterdam
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Postbus 70030
3000 LM ROTTERDAM

Interne onderzoekscommissie

Wanneer uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost en u een oordeel wilt over uw klacht kan de klachtenfunctionaris uw schriftelijke klacht voorleggen aan de interne onderzoekscommissie. Dit is een onafhankelijke commissie binnen ons ziekenhuis. De leden hebben geheimhoudingsplicht en de voorzitter is niet in dienst van Het Oogziekenhuis. Na het onderzoek geeft de onderzoekscommissie een advies aan de Raad van Bestuur.  De Raad van Bestuur geeft op basis van dit advies binnen zes weken na ontvangst van uw schriftelijke klacht een oordeel over uw klacht. Deze termijn kan in overleg met u met vier weken worden verlengd. Hiervan wordt u op de hoogte gesteld.

Geschillencommissie

Bent u het (gedeeltelijk) oneens met het oordeel van de Raad van Bestuur dat is gebaseerd op het advies van de onderzoekscommissie? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een externe instantie, namelijk de Geschillencommissie Zorginstellingen. Hoe u dat moet doen, wat dat kost en welke termijnen er gelden leest u op www.degeschillencommissie.nl.
Contactgegevens:
De Geschillencommissie
Postbus 90600
2509 LP  Den Haag

Vindt u dat u schade heeft geleden door toedoen of nalaten van het ziekenhuis dan kunt u schriftelijk een aansprakelijkheidsstelling indienen bij de Raad van Bestuur van Het Oogziekenhuis. U ontvangt binnen vijf werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Ook informeren wij u dan over de verdere procedure.

Vermeld u bij het indienen van een aansprakelijkheidsstelling de volgende gegevens:

  • Naam, voorletters, geboortedatum en geslacht van de patiënt en als het bekend is het patiëntenregistratienummer;
  • Het volledige correspondentieadres en telefoonnummer;
  • Een beschrijving van de feiten en de reden waarom u meent dat u het ziekenhuis aansprakelijk kunt stellen;
  • Indien mogelijk een overzicht van de schade.

Klachtenregeling

Hoe klachten van patiënten binnen een zorgorganisatie behandeld worden, is geregeld in de klachtenregeling van de zorgaanbieder. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders om zo'n regeling op te stellen. Het doel van de Wkkgz is een laagdrempelige en effectieve opvang en afhandeling van klachten te treffen die gericht is op het bereiken van een voor de klager en de zorgaanbieder bevredigende oplossing. 

Het Oogziekenhuis volgt de modelregeling die door de NVZ en de NFU is opgesteld. De klachtenregeling van Het Oogziekenhuis vindt u hier.

Sluit de voorlees functie

Door deze site te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen