Het Oogziekenhuis Rotterdam biedt collega oogartsen een hulpmiddel ter ondersteuning van beslissingen

Het Oogziekenhuis Rotterdam deelt een nieuwe flowchart voor de diagnostiek en behandeling van patiënten die lijden aan glasvochtbloedingen bij een achterste glasvochtmembraanloslating met verdenking op een netvliesscheurtje.

Glasvochtbloeding

Het netvlies zet licht om in signalen die naar de hersenen worden gestuurd. De hersenen maken hier het beeld van dat wij zien. Het glasvocht is een soort gelei die de ruimte tussen de lens en het netvlies opvult. In het glasvocht kan een bloeding ontstaan, waardoor licht het netvlies niet meer goed kan bereiken. Hierdoor worden plotseling zwevende vlekjes of een waas gezien. Als de bloeding blijft, dan zal het bloed in korte tijd steeds meer licht tegenhouden, waardoor het zicht snel vermindert.

Om oogartsen in Nederland en wereldwijd te ondersteunen in het maken van klinische beslissingen in de behandeling en opvolging van patiënten met deze klachten, heeft Het Oogziekenhuis een flowchart ontwikkeld. Deze flowchart is gemaakt naar aanleiding van de resultaten van een studie die in het Oogziekenhuis Rotterdam is uitgevoerd.

Van 27 tot en met 29 maart vindt de 213e jaarvergadering van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) plaats in Maastricht. De flowchart en het protocol worden hier uitvoerig besproken door Kenneth Rouwen, oogarts in opleiding, mede namens dr. Peter van Etten en het Centrum Vitreoretinale Chirurgie van Het Oogziekenhuis Rotterdam.

Download de flowchart