"De zin van het leven, is er zijn voor een ander". - Nationale Vrijwilligersdag 2020

Rian Kruithof 25 jaar vrijwilligerJaarlijks vindt op 7 december de Nationale Vrijwilligersdag plaats. Deze dag staat in het teken van vrijwilligers. Voor Het Oogziekenhuis Rotterdam zijn vrijwilligers onmisbaar. Daarom is het een uitgelezen kans om iemand in het zonnetje te zetten. Deelt u vandaag ook een extra compliment uit aan vrijwilligers die iets doen voor een ander?

Even voorstellen

“Ik ben Rian Kruithof en ik ben 83 jaar. Oorspronkelijk kom ik uit Friesland en op mijn 17e ben ik verhuisd naar Rotterdam Blijdorp. Ik ging als het ware van een heel klein plaatsje, naar een hele grote stad. Hier heb ik uiteindelijk 42 jaar gewoond en 22 jaar lang heb ik in de gezinszorg gewerkt. Nu woon ik al 19 jaar in Ommoord.”

Al 25 jaar vrijwilliger bij Het Oogziekenhuis!

“Toen mijn man overleed dacht ik: “Ik moet iets doen!” Ik deed al vrijwilligerswerk in bejaardentehuizen en toen dacht ik: “Wil ik dit nog steeds?” Er was genoeg vraag naar vrijwilligers, maar ik wilde graag iets anders. Toen kreeg ik van iemand te horen dat ik het bij UVV (Unie Van Vrijwilligers) moest proberen. Via deze organisatie ben ik 25 jaar geleden vrijwilliger geworden bij Het Oogziekenhuis. In het begin heb ik altijd beneden gezeten bij de informatiebalie, later ben ik verhuisd naar de 1e verdieping. Hier ben ik elke donderdagochtend te vinden.”

Mensen helpen

“Ik probeer alle vragen van mensen op te lossen. Vooral de vraag waar mensen naartoe moeten komt vaak voor. Dit hebben patiënten vaak beneden al gehoord, maar dan komen ze boven en dan zijn ze vergeten waar ze naartoe moeten. Je ziet snel aan de mensen dat ze de weg niet weten. Dan ga ik naar hen toe en vraag ik of ik wat kan doen. Ik sta ervoor om mensen te helpen. Daarnaast is het erg leuk dat veel mensen een praatje willen maken. Ze zijn erg geïnteresseerd en vragen vaak of ik dit werk al lang doe. Dan komt het ene praatje na het andere praatje.”

“De zin van het leven, is er zijn voor een ander”.

“Wat ik zo leuk vind aan het werken bij Het Oogziekenhuis is de omgang met mensen. Dat is voor mij de hoofdzaak. Ik zeg ook altijd: “De zin van het leven, is er zijn voor een ander”. Ik vind het leuk om iets voor een ander te doen. Samen met alle andere vrijwilligers ontlasten wij het personeel met bepaalde dingen. Als alle vragen die wij krijgen naar een balie toe zouden moeten, kost het hen te veel tijd.

Zolang ik gezond ben, wil ik blijven werken bij Het Oogziekenhuis. Gaat er straks iets haperen, dan is het te ver weg om naar Het Oogziekenhuis toe te gaan. We gaan hier maar niet met de rollator rondlopen!”

Word ook vrijwilliger!

Bent u geïnspireerd door het verhaal van Rian? Word dan ook vrijwilliger! Op de pagina Vrijwilliger in het Oogziekenhuis Rotterdam vindt u meer informatie. Wilt u meteen meer lezen over het aanmelden als vrijwilliger? Ga dan naar de website van UVV (Unie Van Vrijwilligers).