Vrijwilliger in Het Oogziekenhuis Rotterdam

De vrijwilligers die gastheer of gastvrouw zijn voor onze patiënten, zorgen voor extra gastvrijheid in Het Oogziekenhuis Rotterdam. En onze vrijwilligers zijn weer blij met de voldoening die vrijwilligerswerk hun geeft. Vrijwilligers van Het Oogziekenhuis zijn aangesloten bij de Unie Van Vrijwilligers Rotterdam (UVV). Hieronder leest u meer over de UVV, onze vrijwilligers en over vrijwilligerswerk in Het Oogziekenhuis.

De Unie Van Vrijwilligers Rotterdam (UVV)

De Unie Van Vrijwilligers Rotterdam (UVV) is een vrijwilligersorganisatie in Rotterdam. UVV zet jaarlijks een groot aantal vrijwilligers in bij zorg- en welzijnsinstellingen en bij mensen thuis. UVV werft, begeleidt en traint vrijwilligers. Meer informatie vindt u op de website van de UVV.

Onze vrijwilligers over hun werk

Vrijwilligers in Het Oogziekenhuis ontvangen vaak complimentjes en zien dat mensen echt heel dankbaar zijn voor het werk dat zij doen. Je hoort dan “Hartelijk dank hoor! Ik hoop dat ik u de volgende week weer zie.” Vrijwilligster Arlien: “Je bouwt toch een bepaalde band op met de mensen die je helpt. Is alles goed gegaan? Nu weer lekker naar huis!”

Arlien vrijwilliger van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Vrijwilligers van Het Oogziekenhuis geven aan dat vrijwilligerswerk helpt om sociale contacten te onderhouden en dat zij op deze manier onder de mensen blijven. “Als je met pensioen gaat kun je thuis gaan zitten, maar je kunt ook iets voor een ander doen. En ik ben nog gezond, dus dan doe ik het graag,” aldus vrijwilligster Rian.

Rian vrijwilliger van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Voldoening

Iedere vrijwilliger heeft een eigen verhaal. Maar waar onze vrijwilligers het in ieder geval allemaal over eens zijn, is dat het helpen van mensen veel voldoening geeft. “Mensen komen terecht in een onbekende situatie en zijn vaak zenuwachtig. Om hen dan te kunnen begeleiden en gerust te stellen voelt goed,” aldus vrijwilliger Rob. Hij komt ook regelmatig zelf als patiënt in Het Oogziekenhuis.  Lees het uitgebreide verhaal van Rob hier.

Rob vrijwilliger van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Twijfelt u nog om vrijwilliger te worden? De nummer 1 tip van de vrijwilligers van Het Oogziekenhuis: “Ervaar het! Loop een dagje mee en kijk of het wat voor je is. Je moet het tenslotte wel echt leuk vinden om te doen. Het geeft je veel voldoening en je verveelt je niet. Je bent onder de mensen en behoudt op deze manier je sociale contacten.”

Parmila vrijwilliger van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Meer informatie over vrijwilligerswerk in Het Oogziekenhuis

Hoofdtaak per afdeling:

• Informatiebalie: aanmelden van patiënten en doorverwijzen naar de juiste polikliniek
  • KinderOOGcentrum: knutselen met kinderen tijdens het wachten
  • Polikliniek: begeleiden van patiënten naar de desbetreffende polikliniek
  • Dagcentrum: ontvangen van patiënten in de wachtkamer en hen begeleiden naar het dagcentrum

Meer informatie over de taken per afdeling kunt u vinden op de vacature op de website van de UVV

Wat wij vragen:

• Affiniteit met de zorg
  • Enthousiast, betrokken, representatief en oplettend zijn
  • Gastvrije manier van werken
  • De Nederlandse taal goed beheersen
  • Kan bezitten over een VOG
  • Bereidwillig om de gastvrijheidsverklaring te onderteken
  • Naleven van de (rand)voorwaarden opgesteld in het vrijwilligershandboek
  • Begrijpen dat “vrijwillig” niet “vrijblijvend” betekent

Specifieke verwachtingen:

• Affiniteit met kinderen indien gekozen wordt voor het KinderOOGcentrum
  • Computervaardig indien gekozen wordt voor de informatiebalie

Wat wij bieden:

• Een prettige werkomgeving
  • Introductieprogramma van twee dagdelen
  • Vrijwilligersbijeenkomsten en –uitjes
  • Diverse attenties
  • Reiskostenvergoeding op basis van openbaar vervoer of auto
  • Een WA- en ongevallenverzekering

Lijkt het u leuk om bij ons als vrijwilliger aan de slag te gaan? Of loopt u graag een dagje mee om te kijken of het iets voor u is? Kijkt u dan op de website van de UVV.