Oogstrelende kunst op de verpleegafdeling

Kunst vormt voor Het Oogziekenhuis Rotterdam een belangrijk onderdeel van de inrichting. Het kan ervoor zorgen dat patiënten minder gespannen of bang zijn, bijvoorbeeld vlak voor een operatie. December 2020 zijn wij daarom gestart met het inzamelen van geld voor het project ‘Oogstrelende kunst in Het Oogziekenhuis Rotterdam’. Voor kunst en aankleding is geen regulier budget beschikbaar, maar door de bijdrage van onze donateurs kunnen wij nu deze prachtige kunstwerken aan u laten zien.

De kunstwerken
Een plek waar bijna elke patiënt voor de operatie komt, is onze opnamekamer. Door de bijdrage van de donateurs hangen er nu twee mooie kunstwerken aan de muren van de opnamekamers op de verpleegafdeling. Met de komst van deze kunstwerken willen wij onze patiënten nog meer op hun gemak stellen voordat zij een oogoperatie ondergaan. De kunst is gemaakt door kunstenaar Vince Blok, voorgedragen door Museum Boijmans Van Beuningen.

“Het doel van de kunst is om met het oog van de patiënt te spelen, het gesprek niet te veel af te leiden maar een rustgevende toevoeging te zijn bij een spannend gesprek. De kunstwerken hebben een duidelijke wandelroute voor het oog door vorm en lijn, daarnaast is de verpleegkundige onderdeel van het werk, hierdoor blijft het gesprek centraal”, aldus Vince Blok.

Portret Verpleegkundige
Portret Vince Blok