Oogziekenhuis Rotterdam wisselt kennis uit met Oogziekenhuis Parijs

Op vrijdag 2 juni heeft een delegatie van l’Hôpital national de la Vison 15-20 (een oogziekenhuis uit Parijs), een bezoek gebracht aan Het Oogziekenhuis Rotterdam. Het doel van het bezoek was om werkwijzen, structuur en strategie te vergelijken en te kijken waar we als oogziekenhuizen in Europa van elkaar kunnen leren.

Het Parijse oogziekenhuis is onlangs als lid toegetreden tot de World Association of Eye Hospitals (WAEH), waar al langer wereldwijd delen van kennis prominent op de agenda staat.

Yvonne Koppelman, voorzitter raad van bestuur van Het Oogziekenhuis, opende samen met Farand Laghaei, secretaris RvB, het programma met een inleiding over Het Oogziekenhuis Rotterdam.

Daarnaast gaf "15-20" een presentatie over hun ziekenhuis, waardoor meer inzicht werd verkregen in hun werkwijze, structuur en strategie. De naam 15-20 (spreek uit: quinze-vingts), wat driehonderd (15 × 20 = 300) betekent, verwijst naar het aantal bedden in het ziekenhuis.

Oogziekenhuis Parijs bezoekt Rotterdam

Ook vertelde Maaike van Zuilen namens de World Association of Eye Hospitals (WAEH) over de WAEH zelf, de leden, de praktijkgemeenschappen en de komende jaarlijkse bijeenkomst in Melbourne en Sydney.

Na de introductie gaf Jacob Boogaard, oogarts in opleiding (AIOS), een presentatie over de reis van de patiënt binnen het ziekenhuis. Ze bespraken de verschillende stadia van behandeling en zorg, en hoe verschillende afdelingen samenwerken om de beste zorg te bieden. Na de presentatie kregen de Fransen een rondleiding om een ​​beter beeld te krijgen van de praktische uitvoering op de afdeling Acute Oogzorg.

Na de rondleiding gaf Bart Zijlmans, oogarts, een presentatie over refractiechirurgie en cataractbehandeling in Rotterdam. Hij deelde de nieuwste technieken en ontwikkelingen op dit gebied. Deelnemers kregen een rondleiding door het Dagcentrum, waar ze de faciliteiten konden bekijken en later met veel interesse een operatie konden bijwonen.

Sonia Manning, oogarts, gaf een lunchpresentatie over haar onderzoek over de medische uitkomstindicatoren Primaire Netvliesloslating, dat zij uitvoerde in het kader van de WAEH. Ook werd een lezing gegeven door Jacomijn Gussenhoven, teamleider Kwaliteit & Veiligheid,  over zorg op basis van uitkomsten en patiëntenparticipatie.

In de middag stond een rondleiding gepland langs verschillende afdelingen en een bezoek aan het Rotterdams Oogheelkundig Instituut (ROI) van Het Oogziekenhuis, waar wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt. Hier gaf Susan Marinissen, manager onderzoeksinstituut, een presentatie over onderzoek in het algemeen, de relatie tussen ROI en de academie, fundamenteel onderzoek en de integratie van zorg en onderzoek (en de rol van orthoptisten en verpleegkundigen daarin).

Het was een informatieve middag die vraagt om een vervolg in Parijs. Kennis delen is immers dé manier om patiënten wereldwijd te helpen om beter te (blijven) zien.