"Hoe eerder je het doet, hoe langer je er profijt van hebt."

Noortje Coppens"Ik ben al zo lang ik me kan herinneren zwaar bijziend: op mijn vijfde werd ontdekt dat ik al -5 had. Vanaf mijn elfde heb ik lenzen gedragen en dat ging altijd zonder problemen. Toen een studiegenoot me vertelde over haar implantlenzen, vond ik dat heel interessant. Nooit meer gedoe met lenzen, vooral bij zwemmen en dergelijke, het leek me fantastisch. Maar op dat moment droeg ik nog probleemloos harde lenzen, dus de noodzaak voor een operatie was er niet. Vijftien jaar later kreeg ik steeds meer last van mijn ogen. Ik stapte over van harde naar zachte lenzen en later naar daglenzen, maar mijn ogen bleven droog en geïrriteerd. Uiteindelijk had ik geen andere keuze dan een bril dragen. Met mijn sterkte (rond de -9) is dat geen pretje. Dat was het moment waarop ik weer aan implantlenzen dacht.

Eigenlijk heb ik nooit een andere kliniek overwogen dan Oogziekenhuis Focuskliniek. Met zo’n behandeling wilde ik geen risico nemen. Ik heb vertrouwen in de Focuskliniek, omdat er ervaren artsen werken en omdat zij verbonden zijn aan het Oogziekenhuis. Tijdens de vooronderzoeken is dit gevoel gebleven. Erg fijne, kundige mensen en een prettige, rustige en persoonlijke sfeer. De arts (drs. Gan) was erg zorgvuldig en vriendelijk. Hij gaf een eerlijk advies en liet de keuze voor de behandeling aan mij. Laseren had ook gekund, maar vanwege mijn angst voor droge ogen koos ik toch voor implantlenzen.

Op de dag van de eerste behandeling was ik wel wat nerveus. Maar dat bleek nergens voor nodig. De verdoving ging met oogdruppels en de operatie was compleet pijnloos. Een fluitje van een cent. Drs. Gan vertelde steeds precies wat hij deed en dat gaf rust en vertrouwen. Dezelfde dag mocht het kapje al van mijn oog en kon ik eigenlijk direct scherp zien. Alleen was mijn oog nog wat gevoelig voor licht en kon ik dichtbij niet goed scherpstellen. Dat ging de volgende dag al veel beter. Afgezien van een licht beurs gevoel in mijn oog heb ik nergens last van gehad. Tussen de twee operaties in was het wel een beetje behelpen, met één goed oog en één lens. Ik was dan ook erg blij toen mijn tweede oog geopereerd werd. Ook dit ging zonder problemen en vanaf de tweede operatie was ik definitief van brillen en lenzen verlost. Op de nacontroles bleek steeds dat alles prima in orde was. Mijn zicht is nu 1.4, dat wil zeggen: beter dan de gemiddelde persoon ziet.

Het blijft me verbazen hoeveel dingen makkelijker zijn zonder bril of lenzen. Fietsen in de regen met vol zicht, geen beslagen glazen in de winter of stof achter mijn lenzen in de zomer, zwemmen, spelen met mijn kinderen zonder me zorgen te maken over een bril die van mijn hoofd vliegt en gewoon een volle werkdag kunnen werken zonder droge en vermoeide ogen. Het is als een handicap die ineens verdwenen is. Ik zal over een aantal jaar nog wel een leesbril nodig hebben, maar dat vind ik geen enkel probleem. Zonder lensimplantatie had ik dan ingewikkelde varifocale brillen of lenzen nodig gehad. Het is een cliché, maar dit had ik eigenlijk veel eerder moeten doen.

Ik zou iedereen die twijfelt, aanraden om een afspraak te maken bij de Focuskliniek voor een quickscan. Ga gewoon eens kijken welk gevoel je erbij krijgt. Hoe eerder je het doet, hoe langer je er profijt van hebt."

Noortje Coppens
Ervaring lensimplantatie